per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
1
34
202052
Original Article
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی موفقیت طرحهای توسعه محصولات جدید در پروژههای دفاعی با استفاده از روش دلفی فازی و AHP فازی
Identification and Prioritization of Evaluation Indicators of the Successfulness of the Plans for New Products Development in Defense Projects through Fuzzy Delphi and Fuzzy AHP
محسن صفائی
mohsen_safaei@ut.ac.ir
1
جعفر قیدر خلجانی
kheljani@aut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
مجتمع دانشگاهی مدیریت و فن آوری های نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امروزه سازمانها همواره به دنبال ارزیابی عملکرد واحدهای خود هستند. در سازمانهای پروژه محور، ارزیابی پروژهها از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از انواع پروژهها که در صنایع دفاع حائز اهمیت است پروژههای توسعه محصول جدید است؛ لذا دستیابی به راهکاری برای ارزیابی میزان موفقیت اینگونه پروژهها بسیار مهم است. در این تحقیق به شناسایی و رتبهبندی شاخصهای ارزیابی موفقیت طرحهای توسعه محصول جدید در صنایع دفاع پرداخته شده است. در ابتدا با مرور ادبیاتی در این حوزه شاخصهای ارزیابی موفقیت طرح استخراج، و با استفاده از روش دلفی، پرسشنامه میان یازده نفر خبره این صنعت توزیع شد. همچنین برای تعیین اوزان هر یک از شاخصها بر مبنای روش تحلیل سلسله مراتبی پرسشنامه میان ده نفر از خبرگان توزیع، و در نهایت این پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی تحلیل شد. نتایج حاکی است که از میان 18 شاخص شناساییشده، شاخصهای دستیابی به عملکرد و کارایی مناسب محصول (استانداردهای عملکردی)، دستیابی به سهم بازار داخلی و شاخص تحقق آستان ویژگیهای فنی محصول (الزامات فنی محصول) به ترتیب دارای بیشترین وزن است. هم-چنین از میان سه بعد موفقیت مدیریت طرح، موفقیت محصول و موفقیت بازار، درنهایت بعد موفقیت مدیریت طرح بیشترین وزن را به خود اختصاص داد.
Organizations are now constantly trying to evaluate the performance of their units. In project-based organizations (PBO), evaluation of projects is of great importance. One of the many types of projects playing essential roles in the defense industry is new product development (NPD). Hence, it is very important to find out a way of assessing the success of such projects. This research is intended to identify and prioritize the indicators of evaluating the success of new product development projects in defense industries. Reviewing the literature of this area, the researchers identified the indicators of evaluating the success of projects. Using Delphi method, they distributed questionnaires among eleven experts in the industrial field. To determine the weights of each of the indicators, Based on the hierarchical analysis method, a questionnaire was distributed among ten experts. Finally, the questionnaires were analyzed by the Fuzzy Hierarchy Analysis Method. The results indicated that among the 18 identified indicators, those of achieving best performance and products (performance standards), internal market share, and the implementation of the threshold of the technical characteristics of the product (technical requirements of the product) acquired the higher positions respectively. Furthermore, from the three dimensions of project management success, product success, and market success, the rate of project management received the highest weight eventually.
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202052_2bfdb270b0f0702f774330854e05a12c.pdf
شاخصهای ارزیابی موفقیت پروژه
توسعه محصولات جدید
صنایع دفاعی
دلفی فازی
تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی
(Project Success Evaluation Criteria
New Product Development (NPD)
Defence Industry
Fuzzy Delphi Method (FDM)
Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
35
74
202053
Original Article
میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی یکی از دانشگاههای تهران)
The Effectiveness and Primacy of Behavioral Indicators of Successful Teachers and Trainers on Training of the Students at the level of the Islamic Revolution, and Providing an Appropriate Behavioral Model (Case Study: A University in Tehran)
محمدباقر بابایی طلاتپه
malib937@gmail.com
1
علی آبیاتی
qwe110.ali@gmail.com
2
دانشیار ،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
دانش آموخته رشته مدیریت امور دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
در این پژوهش برای نخستینبار رفتار تأثیرگذار استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در جامعه آماری 319 نفری از استادان، مربیان، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش کشف میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان دانشگاه بر ویژگیها و شاخصهای تربیتی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. با استناد به مبانی تربیت اصیل اسلامی، بیانات مقام عظمای ولایت، اسناد نقشه جامع علمی کشور و ویژگیها و شایستگیهای استادان طبق آخرین سند ابلاغی، رفتار استادان مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی، و از لحاظ ماهیت از نوع کاربردی است. در پایان از مجموع شایستگیهای سیویک گانه شیوهنامه شایستگیهای استادان تراز انقلاب اسلامی، چهارده گویه اثرگذار بر تربیت دانشجویان به دست آمد که از این بین، اثرگذارترین گویهها ضریب هوشی، الگو بودن در اخلاق و رفتار، آشنایی با حوزه تحقیق و پژوهش و دانش تخصصی (تحصیلات) استادان است و نیز با توجه به تحلیل اثرگذاری این گویهها بر تربیت دانشجویان ویژگیهای مؤمن، مجاهد، ولایی، انقلابی، مردمی و بصیر به صورت جداگانه، الگویی به دست داد که برای استادان و مدیران تربیتی دانشگاهها بسیار مؤثر است.
This research is aimed at reviewing the effective behavior of successful teachers and instructors in training students in accordance with the level of the Islamic Revolution for the first time. The statistical population of this research includes 319 university lecturers, instructors, commanders, and students. The purpose of this research is to investigate the effect of the training characteristics and indicators of university teachers on the students at the Islamic Revolution level. Referring to the principles of genuine Islamic education, the statements of the supreme leader of the Islamic revolution, the documents of the comprehensive scientific map of the country, and the characteristics and virtues of the university teachers according to the latest documents, the behavior of the teachers were evaluated. This descriptive-analytical research is an applied one in terms of nature. Eventually, from the total of 31 competencies of the faculty members at the Islamic Revolution level, 14 components were identified as having effects on education, the most essential of which include IQ, ethical and behavioral modeling, familiarity with research and having knowledge (education) of specific field by the professors. Based on the analysis of the effect of these components on training students, a model was designed including the following features: believer, Mujahid, Wilayah-oriented, revolutionary, popular and clear-sighted. A very effective model was designed to benefit university professors and administrators.
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202053_4a50810f9bca567248fe0c88a4efaa12.pdf
رفتارشناسی
استاد موفق
تربیت
دانشجوی تراز انقلاب
دانشگاه تراز انقلاب
Behavioral studies
successful professor
education
student of revolutionary level
university of revolution level
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
75
93
202054
Original Article
تجربه های مدیریتی دوران دفاع مقدس در استقرار مدیریت مقاومتی و جهادی (مطالعه موردی، کربلای 5)
Wartime Management Experience for the Establishment
of Resistance and Jihadi Management
(Case Study: Karbala Operation V)
اکبر اعتباریان
etebarian@khuisf.ac.ir
1
امیر کیوان آرا
keyvanara@live.com
2
مهدی عطایی
3
دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان)
دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان)
آموزش و پرورش اصفهان
جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نقطه عطفی در هویت تاریخی و فرهنگی ملت ما به شمار میرود. در این میان نوع مدیریت و فرماندهی این جنگ حقیقتی بارز و غیر قابل انکار است که باید به عنوان ذخیرهای ارزشمند برای نسلهای آینده به یادگار بماند. در این پژوهش تلاش شد نقش عوامل مدیریتی همچون رهبری و هدایت، برنامه ریزی، تصمیمگیری و سازماندهی و انسجام در پیروزی ایران در عملیات کربلای 5 از دیدگاه فرماندهان و رزمندگان شرکتکننده در عملیات بررسی شود. جامعه آماری این پژوهش ۲۱۰ نفر از فرماندهان شرکت کننده در عملیات آفندی کربلای ۵ بودند که براساس نمونهگیری تصادفی ساده ۱۳۲ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی بود و دادهها با استفاده از طریق پرسشنامه محقق ساخته در پنج عامل مدیریتی با ۵۸ گویه در مقیاس ۵ درجهای لیکرت جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد، تأثیر نقش عوامل مدیریتی در پیروزی ایران از نظر تصمیمگیری، برنامهریزی، سازماندهی و هماهنگی و انسجام بیشتر از سطح متوسط و بیشترین میانگین نمره پاسخ به شجاعت و بیپروایی فرماندهان جنگ نسبت به پیامدهای عملیات، داشتن تفکر جهادی در برنامههای عملیاتی و نیز همکاری و همافزایی بین رستههای عملیاتی مربوط بوده است.
The eight-year war of Iraq against Iran is a turning point in the historical and cultural identity of our nation. Meanwhile, the management and command styles of this war is a clear and undeniable reality, which must be preserved as precious assets for future generations. This research is intended to identify the role of management components such as leadership and guidance, planning, decision making, organizing and integration in Iran's victory in Karbala 5 operation from the viewpoint of the commanders and combatants participating in the operation. The statistical population of this study includes 210 commanders participating in the operation from whom 132 persons were selected as the sample based on simple random sampling. This is a descriptive-survey research whose data is collected by a researcher-made questionnaire including five management factors with 58 items through 5-point Likert scale. The results indicated that the effect of the managerial factors on Iran's victory, including decision-making, planning, organizing, and coordination was higher than the average level. The highest scores of the responses were given to the courage and bravery of the commanders in dealing with the consequences of the operations, Jihadi thinking in operational planning, and collaborative relationship among the operational divisions.
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202054_f2fe9f3d00dd72d13d1a35ad19d1b89f.pdf
مدیریت جهادی
جنگ
دفاع مقدس
کربلای5
Jihadist Management
War
Sacred Defense
Karbala 5
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
95
124
202055
Original Article
شناسایی و تبیین الگوی عوامل مؤثر بر هوشمندی سپاه در کشف نیازهای دانشی
Identify and explaining A Model of Factors Affecting IRGC
Intelligence in Discovering Knowledge Needs
محسن صفری
safarijasbim@yahoo.com
1
مسعود موحدی
2
مسعود موحدی
movahhedi@yazd.ac.ir
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
یکی از گامهای مهم هر سازمان در فرایند مدیریت دانش، شناسایی نیازهای دانشی خود برای پر کردن خلأها و شکافهای دانشی است. میتوان گفت سازمانی که بتواند بموقع و صحیح این گام مهم را بردارد در کشف نیازهای دانشی خود هوشمندانه عمل کرده است. موفقیت این گام به چه عواملی وابسته، و تأثیر هر کدام از این عوامل به چه میزان است؟ در این پژوهش ضمن مصاحبه با خبرگان به صورت توصیفی تحلیلی، هوشمندی سازمان و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرارگرفت و مشخص شد چهار عامل «سرمایه فکری و دانشی»، «فرهنگ سازمانی»، «ساختار» و «فناوری اطلاعات» در هوشمندی سازمان، بیشترین فراوانی را در هوشمندی سازمان دارد. پس از شناسایی ابعاد و مؤلفهها، ضمن بررسی روایی پرسشنامه توسط خبرگان مرتبط با حوزه دانش و پژوهش به نظرخواهی جامعه آماری پژوهش گذاشته شد که مسئولان دانش و پژوهش ردههای سپاه هستند. با توجه به اینکه جامعه آماری این پژوهش حدود 70 نفر در سال 1395 هستند، نمونه به صورت تمام شمار انتخاب شد. در این پژوهش نرمال بودن متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و با توجه به کم بودن جامعه از نرم افزار PLS و برای اولویت بندی شدت تأثیر عوامل مؤثر بر هوشمندی از آزمون فریدمن استفاده شده است. این پژوهش نشان داد به ترتیب متغیرهای فناوری اطلاعات، سرمایه فکری ـ دانشی سازمان و فرهنگ سازمانی بیشترین تأثیر را بر هوشمندی در کشف نیازهای دانشی سپاه دارد و متغیر ساختار سازمانی تأثیرگذاری معنادار و قابل توجهی بر هوشمندی سپاه در کشف نیازهای دانشی ندارد.
An important conduct of every organizations in the process of knowledge management relates to identifying its knowledge needs to remove deficiencies and fill knowledge gaps. It can be notified that if an organization is able to take this important step correctly and in time, it will be able to act intelligently in discovering its knowledge needs. What are the factors affecting the success of this step and how effective is each of them? Interviewing the experts with a descriptive-analytical method, the organizational intelligence and its factors were investigated. Four factors including "intellectual knowledge capital", "organizational culture", "and structure" and "information technology" were identified as having the most frequencies in organizational intelligence. Having identified the dimensions and components of the model, while validating the questionnaire by the experts in the field of knowledge and research, a survey was conducted among the statistical community which included knowledge and research administrators of the IRGC. AS the statistical population of this study included about 70 subjects in 1395, the sample was selected by the whole number method. The normality of the research variables was examined by Kolmogorov–Smirnov test (KS test) test. Because of the limited statistical population, PLS software was used for analysis. For prioritizing the intensity of the effect of factors influencing intelligence, Friedman test was employed. The results indicated that the variables of information technology, intellectual capital, organizational knowledge and organizational culture had the greatest impact on intelligence in the discovery of the knowledge needs of the IRGC. The variables of organizational structure did not declare significant effect.
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202055_768e34278fd5fd4e1023ad7e03a19e11.pdf
هوشمندی سپاه
نیاز دانشی
ساختار
سرمایه فکری - دانشی
فناوری اطلاعات
فرهنگ سازمان
Factors on Excellence
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
125
153
202056
شناسایی ویژگیهای انسان سالم در مقام دفاعی
Identifying the Features of a Healthy Person in Defense Position
علی لطفی
http.karbordi@gmail.com
1
علیرضا بوستانی پور
arbp99@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
خوارزمی
در این پژوهش به دنبال مقدمهچینی برای رسیدن به مفاهیم و الگویی هستیم تا سلامت روان افرادی مفهومپردازی شود که در حوزههای نظامی و دفاعی هستند. به همین منظور با استفاده از روش پژوهش تحلیل محتوا، متون و پژوهشهای دفاعی و نظامی، مورد بررسی قرار گرفت. نمونهگیری از پژوهشهایی بود که در دسترس پژوهشگر در زمینههای دفاعی و نظامی قرار میگرفت تا بتواند با بررسی هر چه بیشتر متون به یافتههای بیشتری دست پیدا کند. در نهایت 58 مقاله پژوهشی داخلی و خارجی به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. در ادامه نیز بررسی متون، توسط پنج نفر صاحبنظر دیگر در زمینههای نظامی و سلامت روان، صورت گرفت و مؤلفههای استخراج شده بر اساس آماره کاپا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سرانجام عوامل الگوی مفهومی برای تبیین انسان سالم در مقام دفاعی در سه حوزه آسیبشناسی، مثبتگرایی و نگرشی به این شرح گزارش شد: آسیبشناسی (اضطراب، افسردگی، پارانویا، وسواس، خودشیفتگی)؛ مثبتگرا (مثبت نگری، سلامت جنسی، بهزیستی معنوی، بهزیستی اجتماعی)؛ ابعاد نگرش (نگرش به شغل، نگرش به اعتیاد).
This research is an introductory attempt to acquire concepts and a model for conceptualizing mental health of individuals in military and defense domains. The researchers reviewed defense and military literature through content analysis. The sampling was selected from available researches in defense and military fields so that they could find better results by examining more texts. Finally, 58 internal and external research papers were selected as the ultimate sample. Subsequently, five other experts in the field of military and mental health studied the research. The identified components were analyzed by Kappa statistics. Lastly, the conceptual model of the components for explaining a healthy man in defense were reported in three areas of pathology, positivism and attitude as follows: pathology (anxiety, depression, paranoia, obsession, and narcissism); positivism (positivity, sexual health, spiritual well-being, and social well-being); dimensions of attitude (occupational attitude, attitude towards addiction).
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202056_78bf4a5b64f94a33500cbc548d199cb3.pdf
انسان سالم
تحلیل محتوا
مدل مفهومی
ابزار ارزیابی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
مدیریت و پژوهشهای دفاعی
2008-6121
2645-5218
2017-05-22
16
84
155
184
202057
Original Article
منشور حفظ دور عملیات با تأکید بر نهج البلاغه
The Charter of Maintaining Teleoperations
through Emphasis on Nahj al-Balaghah
اسماعیل خان احمدی
e.khanahmadi92@gmail.com
1
دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین(ع)
موفقیت در صحنه جنگ اعم از اینکه جنگ پیشگیرانه، پیشدستانه، برقآسا، فرسایشی تمام عیار، محدود، منظم یا نامنظم، نامتقارن (ناهمگون یا ناهمطراز) باشد به قابلیت هدایتگر عملیات در حفظ دور عملیات است. نظر به اینکه نهجالبلاغه سخنان انسان کامل و فرمانده بی بدلیل عالم هستی را به تصویر کشیده، موضوع این نوشتار منشور حفظ دور عملیات با تأکید بر نهجالبلاغه است. این نوشتار که نتیجه یک طرح پژوهشی است از حیث هدف، کاربردی و از حیث سطح تحلیل، برخوردار از ماهیتی توصیفی ـ استنتاجی و از حیث رویکرد و طبقهبندی روش متکی به روش کتابخانهای است. دادههای مورد نیاز از راه مطالعات کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیش گردآوری شده است. در راستای جمعآوری اطلاعات سؤال اصلی تحقیق به این شرح طرح شد: منشور حفظ دور عملیات از دید نهجالبلاغه چه اصولی دارد؟ با توجه به مطالعات اکتشافی و نظر کارشناسان شش سؤال فرعی با محوریت آتش، آموزش، آرایش، احتیاط، اطلاعات، ارتباطات طرح گردید. با نهادینه شدن اصول ششگانه منشور دستاوردهای چهارگانه فرصتسازی، ارتقای بهرهوری، ارتقای آمادگی، انعطافپذیری در راستای تحقق اهداف برای فرماندهان در فرایند طرحریزی، هدایت و کنترل عملیات شکل میگیرد که در مبحث نتیجهگیری به آن اشاره شده است.
Success in the battlefield, including preventive war, pre-emptive war, blitzkrieg attack, war of attrition, All-out war, limited war, regular or irregular war, and asymmetrical war, depends on the ability to keep teleoperations. As Nahj al-Balaghah is a collection of the words of a perfect and exceptional man and the unique commander of the whole universe, the subject of this paper comprises the charter of keeping the teleoperations through emphasis on Nahj al-Balaghah. This paper, reporting an applied research project, follows a descriptive-inferential in terms of analysis level. It is based on library method in terms of approach and classification. The data is collected through library studies using a note taking technique. In terms of data collection, the main question of the study is as follows: “What are the principles of preserving the teleoperation according to Nahj al-Balaghah? Based on the exploratory studies and experts' views, six sub-questions focusing on firing, training, arrangement, caution, information, and communication were designed. Having institutionalized the principles of the charter, four achievements including opportunity making, increasing productivity, developing preparedness, and flexibility were set to meet the goals of the commanders in the process of planning, directing and controlling operations. These are clarified in the conclusion.
https://mdr.ihu.ac.ir/article_202057_b1895dd6d85f6bde476e28d8eb8fe30c.pdf
منشور
حفظ دور عملیات
نهجالبلاغه
Keywords: Announcement
Stay away from the operation
nahjolbalagha