TY - JOUR ID - 205603 TI - نقش فناوری بازیکاری در یادگیری مدیریت و فرماندهی نظامی JO - مدیریت و پژوهش‌های دفاعی JA - MDR LA - fa SN - 2008-6121 AU - تولایی, روح الله AU - احمدی, محمدمیلاد AU - زارع, ساسان AD - استادیار، دانشکدۀ مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران AD - دانشجوی دکترای مدیریت سیستم‌ها، دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 19 IS - 87 SP - 15 EP - 45 KW - بازیکاری KW - بازیهای جدّی KW - آموزش نظامی KW - مدیریت نظامی KW - یادگیری علوم نظامی DO - N2 - در بیشتر دانشکده‌های فرماندهی و ستاد ارتشهای پیشرو دنیا، «بازی شبیه‌سازی جنگ» طراحی ­شده و برای آموزشهای نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بازیها افسران می‌توانند توانمندیهای راهبردی و شیوه خود را ارتقا دهند. از طرفی در سالهای اخیر به‌طور گسترده در سازمانهای پیشرو دنیا در راستای تحقّق اهداف آموزشی و رفتاری، فناوری «گیمیفیکیشن» یا «بازیکاری» به­کار گرفته شده است. در دنیا به­عنوان ابزاری اجتماعی­ ـ ­فرهنگی، به‌منظور تولید قدرت نرم و توانمندسازی ارتشها بازیکاریهای نظامی به­کار گرفته می‌شود. این تحقیق از نظر نوع هدف توسعه‌ای، و با استفاده از روش فراتحلیل به ‌مرور ساختاریافته ادبیات نظری و تجزیه­و­تحلیل آن به­منظور تبیین نقش بازیکاری در یادگیری مدیریت و فرماندهی نظامی پرداخته است. روش فراتحلیل بر ترکیب و ادغام اجزایی مثل اطلاعات، مفاهیم و نظریه‌ها به­منظور تکوین کل دلالت دارد. فراتحلیل بازنگری پیشینه است که بر انگارۀ تراکمی دانش مبتنی است و محقّقان با این رویکرد براساس آثار و یافته‌های پژوهشگران قبلی مطالعات خود را پیش می‌برند. یافته‌های این تحقیق مصداقهای دینامیک‌های مرتبط با بازیکاری نظامی (شامل پاداش، توفیق‌طلبی و شأن اجتماعی، موفقیت چالشی، اظهار خود و خاص بودن، رقابت با دیگران و همنوع‌خواهی) و هم­چنین ساختارهای مرتبط با بازیکاری نظامی (شامل امتیاز، مراحل، مأموریتها، کالاهای مجازی، جدول رده‌بندی، مسابقات و هدیه دادن) را بیان کرده است. درنهایت پیشنهادهایی نوآورانه برمبنای الگوی نُه‌گانۀ طراحی آموزشی و یادگیری با استفاده از فنّاوری بازیکاری نظامی ارائه شده است. UR - https://mdr.ihu.ac.ir/article_205603.html L1 - https://mdr.ihu.ac.ir/article_205603_fbf206c46ca82607e9f5b2d5e021a0ce.pdf ER -