Identifying the dimensions, components and indicators of the evaluation model of a military university

Document Type : Original Article

Authors

1 Master's student in educational management, Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of the current research was to identify the dimensions, components and sub-components or indicators of the evaluation model of a military organizational university. The research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of method. The statistical population includes 32 administrators and faculty members in the field of educational management, higher education management and human resources of the university. The research sample for the structured interview was 12 people from the statistical population of the research who were selected purposefully. The method of collecting information (theoretical and background) was library and the method of collecting field information was through structured interviews. In order to identify the dimensions, components and subsets or indicators of the model, theoretical foundations, background and scientific documents and documents related to the field of evaluation in the organizational dimension and the upstream documents of the university in the form of library and study. The documents were analyzed with deductive and inductive logic and the primary research model was extracted from them. A researcher-made structured interview tool was used to collect data. This tool was approved by 8 experts. To analyze the data and modify and complete the initial model, the interview data was analyzed through the binomial test and based on the findings of this test and after removing the unconfirmed items. it placed. 15 dimensions, 62 components and 121 sub-components or indicators were confirmed as the evaluation model of military organizational university at a significance level of 0.05.

Keywords


Smiley face

احمدی خطیر، طبری، باقرزاده. (2022). طراحی مدل ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی.  حسابداری مدیریت، 15(53)، 49-62.‎
احمدی، امید، کمالیان، امین‌رضا، یعقوبی، نور‌محمد، قاسمی. (2018). ارائه الگوی تعیین ابعاد و استقرار اثربخش بهسازی عملکرد کارکنان در سازمان با رویکرد فراترکیب.  پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 34(10)، 27-51.‎
آذری، علیرضا ؛ زمانی­مزده، مهدی. (1394). الگوی راهبردی مدیریت عملکرد سازمان. تهران. موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. ‎
آراسته، حمیدرضا و حسین پور، رضا. (1388). تعیین شاخص‌هـای ارزیـابی عملکـرد مراکـز پژوهشـی دفـاعی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 1(4)، 136-115
اسدی، ا. ، ذاکری، م. ، محمد، زراعتی، وثوقی نیری، عبداله. (2015). الگوی ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس تکنیک کارت امتیازی متوازن.  فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، 4(4)، 151-177.‎
حسین پور، رضایت، صیادنقاب، قربان. (2019). طراحی الگوی ارزش‌یابی اثربخشی دوره‌های تربیتی و آموزشی سازمان سازمانی.  فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(44)، 25-57.‎
رستمی جلال. (1391). نمونه­گیری در پژوهش­های کیفی. نشریه تحقیقات کیفی در علوم سلامت شماره:4صفحات :310-320
رشیدزاده فتح اله. ارزیابی عملکرد دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی (ع). ‎
روشنی علی بنه سی، حسن، حسنی، قلاوندی، حسن. (2021). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بالندگی پژوهشی به منظور طراحی مدل مفهومی (مورد مطالعه؛ اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه).  مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 14(2). ‎‎
سیدنقوی میرعلی، صحت سعید، دهقانان حامد، فرهادی علی. ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های نظامی مبتنی بر چهارچوب تعالی و بالندگی سازمانی (موردمطالعه: یکی از دانشگاه‌های افسری). ‎
سیف، علی‌اکبر (1399)، اندازه‌گیری، سنجش، و ارزش‌یابی آموزشی، تهران، دوران.
شریفی، نوید، امیری، مقصود، الفت، لعیا،. . امیر. (2022). طراحی مدل تلفیقی ارزیابی عملکرد واحد‌های تصمیم‌گیر با رویکردتحلیل پوششی داده‌ها و سیستم استنتاج فازی (مورد مطالعه؛ مؤسسات آموزش عالی).  فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 13(50).
صدیقی شیراز، صالح، عالی، وظیفه، بافنده زنده. (2022). طراحی مدل ارزیابی عملکرد بازاریابی شعب بانک‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس روش آمیخته.  نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی، 11(38)، 311-342.‎
عباسیان، شیرمحمدی، عزیزی، میلانی، امید. (2018). ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان یک دانشگاه سازمانی از منظر کاربران.  فصلنامه مدیریت سازمانی، 18(70)، 146-180.
غفورنیا، م. ، قویدل، ش. ، شریفه، بهبودی. (2022). ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه هرمزگان با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC)، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و پویایی‌شناسی سیستم‌‌ها (SD). مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 15(1)، 333-368.‎
قنبری، ابراهیمی سرو علیا، محمد حسن، امیری، مقصود، بولو،. . وجه الله. (2020). شناسایی عوامل و شاخص‌های ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.  فصلنامه علمی کارافن، 17(3)، 13-27.‎
قهرمانی، ع. ا. ، تقوایی، ل. (2017). ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM. مدیریت توسعه و تحول، 27(7)، 247-260.‎
کاظمی، محمدی، محمد، یعقوبی، نور محمد، جراحی فریز. (2022). طراحی و تبیین الگوی سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش مبتنی بر تمدن سازمانی دانش محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی.  فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1400 (ویژه نامه). ‎
گودرزی، حمیدی. (2022). طراحی الگوی جامع ارزیابی عملکرد هیئت‌های ورزشی ایران.  فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 10(3)، 73-83.‎
مهدی‌زاده، هاشمی، برزگر، دشمن زیاری، اسفندیار، اسدی. (2021). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی در دانشگاه‌های افسری ارتش.  مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 4(4). ‎
مهرگان، م. ، و شفیعی، م. (1382). ارزیابی کارایی سازمان هواپیمایی با استفاده از تحلیل پوششی داده‌های چند هدفه. دانش مدیریت ، 66 ،149-183.
نادرزاده گوارشگی، معقول، چرابین، زنده دل. (2018). شناسایی عوامل ارزیابی عملکرد سازمانی گروه‌های آموزشی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد.  مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 6(3)، 52-63.
نصرت پناه سیاوش، حصیرچی امیر، دهقانی محبعلی. طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار. ‎
نیلس، گ؛ و انا، ج، (1386). کارت امتیازی متوازن. (ع. علی سلیمان، مترجم) تهران: مرکز اموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
هاشمی، مهدی زاده، برزگر، دشمن زیاری، اسفندیار، اسدی. (2021). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی در دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران‌.  مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 4(4)، 61-84.
طالبی، خورسندی‌طاسکوه، غیاثی‌ندوشن، عباسپور. (2019). الگوی مفهومی توسعه وتکامل دانشگاه سازمانی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 23(6)، 75-101.‎
Cunderson scott (2005) ,areview of organizational factors and maturity measures for system safety analysis, published online in WIS , June.
Dwivedi, R. , Prasad, K. , Mandal, N. , Singh, S. , Vardhan, M. , & Pamucar, D. (2021). Performance evaluation of an insurance company using an integrated Balanced Scorecard (BSC) and Best-Worst Method (BWM).  Decision Making: Applications in Management and Engineering, 4(1), 33-50.
Gudelis D (2004). Improving public governance by using performance evaluation and knowledge management approaches. Public Policy and Administration; 10:21-6.
Hosseinzadeh Lotfi, F. , & Kouchaki Tajani, E. (2017). Cross-efficiency and its application in the same ranking of decision makers with fuzzy inputs and outputs (study on a dairy company). The first national conference on fuzzy systems management. (In Persian)
Kakui, I. M. (2016). Effects of career development on employee performance in the public sector: a case of national cereals and produce board. Strategic Journal of Business & Change Management, 3(3). (in Persian)
Manville, G. and Greatbanks, R. (2020). Performance Management in Hybrid Organisations: A Study in Social Housing. European Management Journal, 38(3), 533-545.
Oliveira, C. ; Martins, A. ; Camilleri, M. A. and Jayantilal, S. (2021). Using the Balanced Scorecard for Strategic Communication and Performance Management. In Camilleri, M. A. (Ed. ), Strategic Corporate Communication in the Digital Age. Emerald Bingley, UK.
Tarmina Robret and H. Gao Jennifer (2009), identifying acceptable performance appraisal criteria: an international perspective, Asia pacific Journal of Human recourse volume 17 (1) 102-125