The model of evaluating the individual performance of managers based on the Meta-synthesis method.

Document Type : Original Article

Authors

1 Resercher, Faculty of managment, Imam Hossein University, Tehran, Iran

2 Researcher at Imam Hossein University, Tehran, Iran

Abstract

Evaluating the individual performance of managers is one of the concerns of organizations and one of the frequently repeated research topics in scientific literature. The separation between the performance of the organization and the performance of the individual is one of the issues of concern in this field. In order to address this important concern and in order to achieve a model suitable for their goals, missions, structure and jobs, organizations have used many evaluation models. Experimental evidence and scientific studies show that in the results obtained from the models used in performance evaluation, some aspects of performance have been neglected. The current research seeks to identify the model of evaluating the individual performance of managers in the organization in order to be able to evaluate the performance of managers.including jobs, goals and missions. the research method used; Sandelowski and Barroso's seven-step Meta-synthesismethod has been carried out by studying scientific-research articles related to the field of evaluation from reliable databases, analyzing and reviewing selected articles, organizing and categorizing the extracted dimensions and components, and finalizing the model using an expert panel. Is. The findings of the research show that the ideal model for evaluating the individual performance of managers has six dimensions and eighteen components. The dimensions calculated in this research are: individual, organization management, mission, value, jihadi and social. Also, the proposed components are: managerial, legal, financial, economic, operational, environmental, ethical, religious, political, jihadist thinking, lifestyle, jihadist work and action, internal organization, external organization

Keywords


Smiley face

نجاری، رضا؛ نذرمحمدی، محمد.(1388)، بررسی تطبیقی بازخورهای 180، 360، 540و 720 درجه در ارزیابی عملکرد کارکنان، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، سال دوم، شماره1(شماره‌ی پیاپی5)، : 107-128
علایی، امیر؛ فرج‌پور خاناپشتانی، قاسم. (1397)، ارائه رویکردی مبتنی بر تصمیم‌گیری چند معیاره فازی به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی کارکنان، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 38، : 108- 136
سلطانی، محمدرضا؛ طلایی، محمدحسین؛ صابری‌مقدم، احمد. (1397)، آسیب‌شناسی نظام ارزشیابی شایستگی‌های پاسداری در سپاه، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(علیه‌السلام)، سال دهم، شماره2 (شماره‌ی پیاپی 32)، : 75-100
عامری، محمدعلی؛ بختیاری، حسن؛ کاملی، محمدجواد؛ صارمی، نوذرامین. (1396)، شاخص‌های کارکنان کلیدی مستعد فرماندهی و مدیریت در ناجا، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت منابع انسانی در نیروی انتظامی، : 140-183
الوانی، سیدمهدی؛ اردلان، امید؛ محمدی‌فاتح، اصغر. (1395)، طراحی و تدوین الگوی مناسب شایستگی‌های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(علیه‌السلام)، سال هشتم، شماره1 (شماره‌ی پیاپی23)، : 1- 30
زارع، سیدمحسن؛ شائمی‌برزکی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل؛ ابزری، مهدی. (1397)، بررسی ابعاد اقتضایی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی با رویکرد معماری منابع انسانی،فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(علیه‌السلام)، سال دهم، شماره4(شماره‌ی پیاپی 34)، : 75- 100
اکبری آلاشتی، مرتضی. (1397)، بررسی تأثیر تعارض درون سازمانی بر عملکرد کارکنان پایور (مطالعه موردی در ستاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) آجا)، فصلنامه علوم و فنون نظامی، سال چهاردهم، شماره 45، : 143- 119
خوش‌طینت، بهناز؛ مظفری، محمدمهدی. (1397)، بررسی تأثیرگذاری عوامل بیرونی(شغلی) و درونی(انسانی) بر بهبود عملکرد کارکنان( مطالعه موردی: کارکنان عملیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا)، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال سیزدهم، شماره 50، : 193- 174
جوانبخت، فردین؛ محمودی، محمدتقی؛ شاه‌طالبی حسین‌آبادی، بدری. (1398)، طراحی الگوی عوامل زمینه‌ساز در مدیریت استعداد در راستای بهبود عملکرد فردی کارکنان در سازمان، فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 8 (پیاپی 29)، : 111- 127
جوانبخت، فردین؛ محمودی، محمدتقی؛ شاه‌طالبی حسین‌آبادی، بدری. (1399)، واکاوی عوامل جذب در مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره سوم(پیاپی43)، : 87- 103
باقری، محمدحسن؛ رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. (1399)، شاخص‌های ویژگی‌های فردی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال نوزدهم، شماره 83، : 111- 134
رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. (1399)، الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هجدهم، شماره 82، : 289- 312
سیدی، سیدمحمدرضا؛ دانایی‌فرد، حسن؛ گنجعلی، اسدالله. (1398)، شناخت شرایط مؤثر محیطی در ارزیابی عملکرد وزیران با روش فراترکیب، نشریه علمی- پژوهشی چشم‌انداز مدیریت دولتی، سال دهم، شماره 38، :71- 93
عباسی، عباس؛ رعنایی‌کردشولی، حبیب‌الله، اصغری جهرمی، سمانه. (1395)، طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدل‌های ارزیابی عملکرد سازمانی برای سازمان‌های دولتی ایران، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، سال هشتم، شماره4(شماره‌ی پیاپی 26)، : 213- 235
سلامی، حسین؛ میار، یحیی. (1395)، الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران عالی سپاه منطبق با رویکرد علوی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 64، : 123- 146
فصلنامه دانش انتظامی قم، (1395)، اصول ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکرد دینی، فصلنامه دانش انتظامی قم، سال دوم، شماره هشتم، : 1- 16
سلطانی، محمدرضا؛ علیانی، موسی. (1396)، مقایسه‌ی تطبیقی و تحلیلی نظام ارزیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگی‌ها در سازمان، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، سال نهم، شماره1(شماره‌ی پیاپی 27)، : 157- 182
مرادی، مصطفی؛ شهباز مرادی، سعید؛ طلوعی اشلقی، عباس. (1387)، مدل‌سازی ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از سیستم‌های خبره، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/مدیریت و پیشرفت، سال هجدهم، شماره 1-47، :35- 54
سلطانی‍فر، مهدی؛ حیدریه، سیدعبدالله. (1399)، ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از یک فرآیند جدید رأی‌گیری ترجیحی، نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، دوره1، شماره 3، : 202- 220
مینایی‌راد، محسن؛ توسلی، محمدحسن. چگونگی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان، فصلنامه پژوهشی-کاربردی پژوهش و اندیشه، ص 171- 193
آزادی، بهداد. (1398)، ارزشیابی عملکرد و نقش آن در افزایش انگیزه و کارایی کارکنان، نشریه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، دوره جدید، شماره 30، : 93- 104
آفتابی، بختیار؛ سلطان‌پناه، هیرش. (1400)، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد کارکنان، حکمرانی و توسعه، دوره2، شماره1، : 105- 114
کوهستانی تکامجانی، ابوذر؛ سیدحسینی، سیدمحمد؛ افشار کاظمی، محمدعلی. (1400)، ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)، فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، دوره 1، شماره 1 (پیاپی2)، ص
رحیم‌نیا، فریبرز؛ هوشیار، وجیهه. (1391)، واکاوی ابعاد و مؤلفه‌های مدل شایستگی‌های مدیران در سیستم بانکی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال یازدهم، شماره31، : 117- 138
اسکندری، غلامرضا؛ موغلی، علیرضا. (1400)، طراحی مدل نظام ارزیابی عملکرد مدیران بانک سپه در شرایط ادغام، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال چهاردهم، شماره 52، : 65- 93
قائمی، فرشته؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ رستمی، رضا؛ صالحی، کیوان. (1399)، فراترکیب عوامل مؤثر در ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره چهارم، ص50- 72
عامل اردستانی، حمیدرضا؛ امینی، محمدتقی؛ فروزنده دهکردی، لطف‌اله؛ محمودی میمند، محمد. (1396)، طراحی الگوی مدیریت جهادی فرماندهان دوران دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال بیستم، شماره 74، : 61- 90
Andrew, D. P., Pedersen, P. M., & McEvoy, C. D. “Research methods and design in sport management”. Human Kinetics, 2011, 123-146.