Identifying the components of psychological contracts in military organizations

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student of public management, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran majid63mo@gmail.com

2 Assistant Professor of public management, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran (Corresponding Author) m.peykani@khuisf.ac.ir

3 Assistant Professor of Cultural Sociology, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran s.faeghi@khuisf.ac.ir

Abstract

Psychological contracts are formed in people's minds and satisfaction or lack of satisfaction with them crystallizes in people's behavior and attitude and leads to actions that create value for the organization.The current research was conducted with the aim of identifying the components of psychological contracts in military organizations.The research method is quantitative, descriptive-survey and stratified sampling. According to the Morgan table, through a 39-item questionnaire by collecting data from 400 employees and commanders and managers in military organizations(Army, IRGC, Faraja and Ministry of Defense), the components of psychological contracts in military organizations using the structural equation model The axis covariance was extracted. Content and face validity methods and confirmatory factor analysis were used to determine the validity of the questionnaire. As a result, a model with 13 components in the dimension of the individual's expectations from the organization and7components in the dimension of the organization's expectations from the individual in order to strengthen psychological contracts, as well as 10 components in the dimension of the individual's expectations from the organization and 9 components in the dimension of the organization's expectations from the individual in order to violate psychological contracts, was presented. Based on the findings, commanders' attention to the condition of troops, commanders' performance and spirituality in strengthening contracts and non-compliance with ethics and obligations, inappropriate behavior in dealing with troops and not paying attention to their problems, and the existence of perception management, lack of moral commitment in troops and increasing concern Financials are effective in violating psychological contracts.

Keywords

Main Subjects


پارسایی، سعید. (1392). عوامل محتوایی مؤثر در بهینه سازی سازمان‌‌های نظامی، فصلنامه علوم وفنون نظامی، سال نهم، شماره 33: ص112
جوادیان، زهرا؛ گل‌پرور، محسن و بلالی، سمیه. (1390). رابطه قرارداد روانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی با رفتارهای غیراخلاقی با توجه به نقش تعدیل کننده فرصت اعتراض به بی عدالتی: رویکرد تخلیه فشار. فصلنامه روانشناسی اجتماعی (یافته‌‌های نو در روانشناسی)، 5: ص7-19
چیت‌‌سازیان، علیرضا؛ بادپَر، هدی و قاسمی، زینب. (1393). بررسی اثر رضایت از قراردادهای روان شناختی بر ابعاد نگرشی و رفتاری، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول (دانشگاه علامه طباطبایی تهران)، سال 22، شماره 73: ص 96
دامغانیان، حسین و کشاورز، محمد. (1398). تأثیر نقض قرارداد روانشناختی بر خستگی عاطفی کارکنان با توجه به نقش میانجی تعهد مؤثر به سازمان و سرپرست، فصلنامه مدیریت توسعه وتحول (دانشگاه آزاد اسلامی قزوین)، شماره 38: ص 51 -43
سیدجوادین، سید رضا و فقیهی پور، جواد. (1395). قرارداد روان‌شناختی در مدیریت منابع انسانی، چاپ اول، تهران: انتشارات دارالفنون.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه، (1386)، «روش‎های تحقیق در علوم رفتاری»، تهران، نشر آگاه.
شورورزی، الهه؛ طیبی، طلیعه؛ جعفری، سحر و محمودی نسب، سحر. (1393). مروری بر قراردادهای روان‌‌شناختی، بررسی عوامل اثرگذار بر آن‌ها و پیامدهای حاصل از آن‌ها، نخستین کنفرانس آینده‌پژوهی، مدیریت و توسعه، شیراز، مرکز توسعه آموزش‌‌های نوین ایران (متانا)
شیخ شاهرخ، مهران؛ حقیقتیان، منصور و نجفی، خسرو. (1393). نقش عوامل شغلی مؤثر بر سلامت روان کارکنان نیروی انتظامی، فصلنامه علمی - تخصصی دانش انتظامی (چهارمحال‌وبختیاری)، سال 6، شماره 2: ص 103-112.
عرب کلمری، محبوبه. (1390). الگویی برای ارتقای موفقیت کارراهه کارکنان حرفه‌ا‌ی، پایان‌نامه دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
فقیهی پور، جواد. فقیهی پور، سمیه. کریمی جعفری، فاطمه. (1394). دستنامه قرارداد روان‌‌شناختی. تهران: انتشارات دارالفنون.
قاسمی، وحید. (1389). مدل سازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با استفاده از آموس گرافیک، تهران، انتشارات جامعه شناسان، چاپ اول.
مراغه، امید. (1402). ارائه مدلی برای سامانه مدیریت ارتباط با کارکنان در ارتش ج. ا. ا. فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 3: صص 178-143
میرکمالی، سید محمد. غلام‌زاده، حجت. (1391). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس منطقه آموزش‌وپرورش دستگردان (استان یزد). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی،6(1): ص 143-127
یعقوبی، محسن؛ یعقوبی، نورمحمد و شریفی راد، محمدصادق. (1401). تأثیر تحقق قراردادهای‌‌روان‌‌شناختی بر پیامدهای رفتاری: بررسی نقش میانجی دلبستگی کارکنان. زاهدان: مجله مطالعات روان‌‌شناسی تربیتی (دانشگاه سیستان وبلوچستان)،19(48)، 169
Anderson, N. and Schalk, R. (1988). The psychological contract in retrospect and prospect, Journal of Organizational Behavior, VOI.19, pp.637-647
Cavanaugh, Marcie A; Noe, Raymond A. (1999) . “Antecedents and consequences of relational components of the new psychological contract”. Journal of Organizational Behavior; Vol.20, pp.323-340
Coyle-Shapiro, J.A-M. (2002). A psychological contract perspective on organizational citizenship behaviour. Journal of Organizational Behavior,23, 927-946. . http://dx.doi.org/10.1002/job.173.
. Coyle-Shapiro, J.A-M., & Kessler, I. (2003). The employment relationship in the U.K. public sector: A psychological contract perspective. Journal of Public Administration Research and Theory, 13(2), 213-230. http://dx.doi.org/10.1093/jopart/mug018.
Cullinane, N & Dundon, T. (2006). the psychological contract: a critical review. International Journal of Management Reviews. Vol. 8, Iss. 2, 2006. Pp. 113-129. Blackwell Publishing Ltd.
Herrbach,  O., (2001). Audit quality, auditor behavior and the psychological contract, The European Accounting Review, Vol. 10(4), pp. 787-802.
Herriot, Peter. (1992). The Career Management Challenge: Balancing individual and organisational needs. London, SAGE.
Hofstetter, P, (2016), Psychological Contracts and Theoretical Cousins:Promises and Fulfillment, Work Orientations and Commitment in the Swiss Armed Forces, to obtain the degree of Doktor der Wirtschaftswissenschaften, Dr. oec. Faculty of Business, Economics and Informatics of the University of Zurich.
Keyes, C. L. (2005), Mental illness and/ or mental health? Investigating axioms of the complete state model of health, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 73 No. 3, pp. 539-48.
Kline, Rex. (2011), Principles and Practice of Structural Equation Modeling (Methodology in the Social Sciences), New York: Guilford Press, 3rd Edition. ISBN-13: 978-160623876
McDonald, DJ,, & Makin, P.J. (2000). The pSvchological contract, organizational commitmment and job satisfaction temporary staff. Leadership and Organization Developpment ournal 91-84, (2)21 http:/ldx. doi.org/10.1 1108/014377300103181 74.
MacNeil, LR. (1985). Relational contract: What we do and do not know: Wisconsin Law Review, 483-525.
Naweed, A. Hodgkinson, L . Matthews, R W. (2021). From dreams to reality: a phenomenological study of the psychological contracts of ex-military personnel in the Australian Defence Force. Journal of management & Organization ,Volume 27,Issue5,September2021,pp.886–910.
Parks, J. M., & Kidder, D. L. (1994). Till death we do part…: changing work relationships in the 1990s. Trends in organizational behavior, 15,
Parzefall, M & Hakanen, J. (2010). “Psychological contract and its motivational and health-enhancing properties”. Journal of Managerial Psychology,Vol25, no1. pp 4:21.
Purcell, J., & Hutchinson, S. (2007). Front-line managers as agents in the HRM-performance causal chain: theory, analysis and evidence. Human Resource Management Journal, 17(1), 3-20. http://dx.doi.org/10.1111/j.1748-8583.2007.00022.x.