Individual performance evaluation indicators of commanders and managers

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Management - Inspection Center

2 Researcher of the supervision and inspection department

3 Resercher, Faculty of managment, Imam Hossein University, Tehran, Iran

Abstract

Abstract:
Introduction: One of the essential principles of individual and social life, which is related to human improvement system, is evaluation. Humans constantly evaluate their own and others' activities. In fact, evaluation is as old as a person's entire life. The process that supervises, monitors and evaluates activities is called performance evaluation (Abdi, 2018). Purpose: The current research seeks to identify the indicators of the individual performance evaluation of commanders and managers in order to be able to evaluate the performance of managers by considering various aspects. Method: the research method used; The method of theme analysis was formed by interviewing experts in the field of theme network evaluation, and basic themes, organizing themes, and overarching themes were extracted, and finalization of performance evaluation indicators was done using an expert panel. Findings: The findings of the research show that the indicators for evaluating the individual performance of commanders and managers have 39 basic themes or indicators, and also have 13 organizing or component themes and 3 inclusive or dimension themes. The dimensions calculated in this research are: General , specialized and specialized. Also, the proposed components are: mission, technical, environmental, individual capability, economic, security, legal, political, social, behavioral, personality, value, progressiveness and organizational advancement and performance evaluation indicators of commanders and managers, which includes 39 indicators that It is presented in table number 4.

Keywords: performance, performance evaluation, content analysis, individual performance, organizational performance

Keywords

Main Subjects


الوانی، سیدمهدی؛ اردلان، امید؛ محمد یفاتح، اصغر. ) 13 95 (، طراحی و تدوین الگوی مناسب
شایستگی های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره گیری از دیدگاه امام خامنه ای
مدظله العالی، فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام،
سال هشتم، شماره 1)شماره ی پیاپی 23(، ص 1- 30 Dor:20.1001.1.20084528.1395.8.1.8.7
2. ا کبری آلاشتی، مرتضی. ) 13 97 (، بررسی تأثیر تعارض درون سازمانی بر عملکرد کارکنان پایور
)مطالعه موردی در ستاد قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء صل الله علیه و آله آجا(، فصلنامه علوم و
فنون نظامی، سال چهاردهم، شماره 45 ، ص 143 - 11 9
3. آفتابی، بختیار؛ سلطان پناه، هیرش. ) 1400 (، شناسایی و اولوی تبندی عوامل مؤثر در ارزیابی عملکرد
کارکنان، حکمرانی و توسعه، دوره 2، شماره 1، ص 105- 11 4
4. آزادی، بهداد. ) 13 98 (، ارزشیابی عملکرد و نقش آن در افزایش انگیزه و کارایی کارکنان، نشریه
پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، دوره جدید، شماره 30، ص 93 - 10 4
5. اسکندری، غلامرضا؛ موغلی، علیرضا. ) 1400 (، طراحی مدل نظام ارزیابی عملکرد مدیران بانک
سپه در شرایط ادغام، پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهاردهم، شماره 52، ص 65 - 93
6. ترابی کلاته قاضی، علی؛ علی حسینی، مسعود؛ فرجی، روح اله. ) 1402 (، الگوی ارزیابی عملکرد
فردی فرماندهان و مدیران مبتنی بر روش فراترکیب، مدیریت و پژوهش های دفاعی، سال 22، شماره
98 ، ص 11- 39 Dor:20.1001.1.20086121.1402.22.99.1.1
7. رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. ) 13 99 (، الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان های
نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هجدهم، شماره 82، ص 28 9 - 312
8. سیدی، سیدمحمدرضا؛ دانایی فرد، حسن؛ گنجعلی، اسداله. ) 13 98 (، شناخت شرایط مؤثر محیطی
در ارزیابی عملکرد وزیران با روش فراترکیب، نشریه علمی-پژوهشی چش مانداز مدیریت دولتی، سال
دهم، شماره 38، ص 71 - 93
9. سلامی، حسین؛ میار، یحیی. ) 13 95 (، الگوی ارزیابی عملکرد فرماندهان و مدیران عالی سپاه
منطبق با رویکرد علوی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، شماره 64 ، ص 123- 146
10. سلطانی، محمدرضا؛ علیانی، موسی. ) 13 96 (، مقایس هی تطبیقی و تحلیلی نظام ارزیابی عملکرد
و نظام ارزشیابی شایستگی ها در سازمان، فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه
جامع امام حسین علیه السلام، سال نهم، شماره 1)شماره ی پیاپی 27 (، ص 15 7 - 182
11. سلطانی، محمدرضا؛ طلایی، محمدحسین؛ صابر یمقدم، احمد. ) 13 97 (، آسی بشناسی نظام
ارزشیابی شایستگ یهای پاسداری در سپاه، فصلنام هی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه
جامع امام حسین علیه السلام، سال دهم، شماره 2)شماره ی پیاپی 32(، ص 75 - 100
12. سلطانی فر، مهدی؛ حیدریه، سیدعبداله. ) 13 99 (، ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از یک فرآیند
جدید رأ یگیری ترجیحی، نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، دوره 1، شماره 3، ص 202-
220
13. جوانبخت، فردین؛ محمودی، محمدتقی؛ شاه طالبی حسی نآبادی، بدری. ) 13 98 (، طراحی الگوی
عوامل زمین هساز در مدیریت استعداد در راستای بهبود عملکرد فردی کارکنان در سازمان، فصلنامه
علمی اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 8)پیاپی 29 (، ص 111- 12 7
14 . عباسی، عباس؛ رعنایی کردشولی، حبی بالله، اصغری جهرمی، سمانه. ) 13 95 (، طراحی الگوی
ارزشیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدل های ارزیابی عملکرد سازمانی برای سازما نهای دولتی
ایران، فصلنامه ی پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علی هالسلام، سال
هشتم، شماره 4)شماره ی پیاپی 26 (، ص 213- 235
15. رحی منیا، فریبرز؛ هوشیار، وجیهه. ) 13 91 (، وا کاوی ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی های مدیران در
سیستم بانکی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال یازدهم، شماره 31، ص 11 7 - 138
16 . زارع، سیدمحسن؛ شائمی برزکی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل؛ ابزری، مهدی. ) 13 97 (، بررسی
ابعاد اقتضایی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی با رویکرد معماری منابع انسانی، فصلنامه ی
پژوه شهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علی هالسلام، سال دهم، شماره
4)شماره ی پیاپی 34 (، ص 75 - 100- Dor:20.1001.1.82548002.1397.10.4.2.1
17 . عامل اردستانی، حمیدرضا؛ امینی، محمدتقی؛ فروزنده دهکردی، لط فاله؛ محمودی میمند،
محمد. ) 13 96 (، طراحی الگوی مدیریت جهادی فرماندهان دوران دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات
راهبردی بسیج، سال بیستم، شماره 74 ، ص 61 -
18. علایی، امیر؛ فرج پور خاناپشتانی، قاسم. ) 13 97 (، ارائه رویکردی مبتنی بر تصمیم گیری چند معیاره
فازی به منظور ارزیابی و رتبه بندی کارکنان، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 38، ص 108- 13 6
19 . فصلنامه دانش انتظامی قم، ) 13 95 (، اصول ارزشیابی عملکرد کارکنان با رویکرد دینی، فصلنامه
دانش انتظامی قم، سال دوم، شماره هشتم، ص 1- 16
ب: منابع خارجی
1. Ajili, H. and Bouri, A. (2018), “Corporate governance quality of Islamic banks: measurement
and effect on financial performance”, International Journal of Islamic and Middle Eastern
Finance and Management, Vol. 11 No. 3, pp. 470-487
2. Akhavan Kharazian, M and Azadfar, V (2019), “Modeling of Islamic consumer behavior
and background music regarding ambiguity in the Islamic texts”, International Journal of
Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 12 No. 4, pp.553-568
3. Beerli, A. Martín, J. and Quintana, A. (2004), A Model of Customer Loyalty in the Retail
Banking Market, European Journal of Marketing, Vol. 38, pp. 253-275.
4. Bhat, S.A. and Darzi, M.A. (2016), “Customer relationship management: an approach to
competitive advantage in the banking sector by exploring the mediational role of loyalty”,
International Journal of B
5. Andrew, D. P., Pedersen, P. M., & McEvoy, C. D. “Research methods and design in sport
management”. Human Kinetics, 2011, 123-146.
6. Alvani M. (2004).Failures of performance evaluation due to result oriented management
Improvement and Revolution Studies. 43. (In Persian