The pattern of commercialization of Iran's defense technologies in the private sector

Document Type : Original Article

Authors

1 Researcher, Faculty of Artificial Intelligence and Cognitive Sciences, Imam Hussein (May God bless him) Comprehensive University

2 Visiting member of the Higher National Defense University

3 Faculty of National Defense Higher University

4 Member of the faculty of the Higher National Defense University

Abstract

Strategic model of commercialization of scientific achievements



Abstract
Paying attention to the overflow of defense knowledge and the transfer of dual-purpose technologies has led to the growth of many countries. The synergy and cooperation of the defense sector and the private sector in some countries are so intertwined that it is practically impossible to separate these areas from each other. The commercialization of scientific achievements is one of the mechanisms of technology transfer from the defense sector to the private sector. The current research was conducted with the aim of qualitatively combining the results of studies conducted in the field of commercialization of the defense sector and their comprehensive analysis. In this research, 85 articles in this field were identified with the investigations conducted on the success factors of commercialization of the scientific achievements of armed forces universities in domestic and foreign reliable scientific bases. In the following, the results and findings of the previous researchers were analyzed while applying the meta-composition approach and the context analysis method. In the end, based on the system approach with input, output and process dimensions, 17 components and 54 indicators were identified and classified.

Keywords

Main Subjects


منابع فارسی:
بندریان. (2013). راهبردهای اجرای طرح‌های توسعه و تجاری‌سازی فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(2), 87-110.‎
حسن‌پور گل‌افشانی، داریوش و غلامی، رمضان و کشاورزی، شهرام، (1391)، بررسی عوامل مؤثر و ارتباط بین آن‌ها بر موفقیت تجاری‌سازی فنّاوری در دانشگاه آزاد اسلامی علی آبادکتول، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر.
چراغعلی، محمودرضا و شریف‌زاده، محمد و عربی، افسانه. (1399). تدوین مدل فرایند تجاری سازی دانش با رویکرد بین المللی در شرکت های آموزشی دانش بنیان. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(4)، 716-728.
علیپور، عابدین، آقاجانی، حسنعلی، آزما، فریدون و اشرفی، مجید (1398) ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد ایجاد اشتغال دانش بنیان در قلمرو دانشگاه‌های منتخب منطقه شمال ایران، آموزش در انتظامی، سال ششم/ شماره 26 / پاییز 1
راعی دهقی، مرتضی. (1398). شناسایی و رتبه‌بندی موانع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی (موردمطالعه: دانشگاه اصفهان). آینده‌پژوهی مدیریت (پژوهش‌های مدیریت)، 30(117)، 69-86.
صفرزاده، حسین و سلمانی دنگلانی، سمیه و سعیدی، پرویز. (1398). تأثیر 7- 7- سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با استفاده از تحلیل ماتریس اهمیت، عملکرد (IPMA) مطالعات راهبردی بسیج، 22(84)، 57-83.
مومیوند، حجت‌الله، حسنی آهنگر، محمدرضا، طهماسب کاظمی، بهروز، صالح‌نژاد، سید عبدالله، کاملی، بهروز. (1401). ترسیم و تدوین نقشه دانش حوزه تجاری‌سازی بر اساس تحلیل هم‌واژگانی مقالات نمایه شده در .web of science.  فصلنامه مدیریت دانش سازمانی.110-77، (2)5. Dor: 20.1001.1.26454262.1401.5.2.3.9
مومیوند، حجت الله، طهماسب کاظمی، بهروز، کشتکار هرانکی، مهران، کاملی، بهروز، صالح نژاد، سید عبدالله. (1403). طراحی الگوی تجاری‌سازی دستاورد‌های علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح ج.ا.ایران. راهبرد دفاعی, 22(87), .
مومیوند، حجت الله، طهماسب کاظمی، بهروز، کشتکار هرانکی، مهران، باقری، مهدی، بهرامیان، ایوب. (1403). طراحی الگوی سرریز دانش و فناوری‌های دفاعی به بخش‌های غیردفاعی برای حل مسائل جامعه. راهبرد دفاعی, 22(85), .
یعقوبی، اکرمه السادات، دلگشایی، یلدا، حسینی طبقدهی، لیلا، کردستانی، فرشته. (1400). نقش دوسوتوانی سازمانی در تجاری‎سازی دانش در آموزش عالی به‌منظور ارائه مدل. مدیریت کسب‌وکار، 13(50)، 597-621.
جعفری رستمی، سیده محبوبه، نیازاذری، کیومرث، عنایتی، ترانه. (1399). تأثیر نظام آموزش عالی پژوهش‌محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌ها جهت ارائه مدل. دوفصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 9(17)، 229-245.
لامع، کاظم‌پور. (2021). تبیین عوامل مؤثر بر تجاری سازی تحقیقات در حوزه علوم تربیتی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(5), 98-85.
وروزی، ناصر؛ الهی، شعبان؛ حسن‌زاده، علیرضا و حاجی حسینی، حجت‌الله،1393، ارائه چارچوبی از ابزارهای سیاستی علم و فناوری، با استفاده رویکرد فراترکیب، مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره دو، صص 124-1
هینز، استیفن جی. (1391) برنامه‌ریزی راهبُردی و برنامه‌ریزی کسب‌وکار: رویکرد تفکر سیستمی. ترجمه هومن اهرامی. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
نامنی، احمد (1397)، تبیین دوره‌های گذار دانشگاه‌ها از نسل دوم به نسل سوم مطالعه موردی یکی از دانشگاه‌های فنی مهندسی کشو مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی/ دوره 12 /شماره 1(پیاپی 22 /) بهار و تابستان 1.
نبی پور، ایرج. (1399). دانشگاه نسل پنجم: بر پایه مدل مارپیچ پنج گانه کارایانیس و کمبل. طب جنوب، 23(2)، 165-194.
میر غفوری، سید حبیب‌الله، صادقی آرانی، زهرا، جعفرنژاد، احمد. 1399، پیش‌بینی موفقیت تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی مخترعان و نوآوران استان یزد) فصلنامه سیاست علم و فناوری 4 (1)، 63 - 76.
ب: منابع خارجی و وبگاه های اینترنتی
Acosta, M. Coronado, D. Ferrándiz, E., Marín, M. R., & Moreno, P. J. (2020). Civil–Military Patents and Technological Knowledge Flows Into the Leading Defense Firms. Armed Forces & Society. 46(3) 454-474.
Echendu، J. & Rasetlola، R. (2011). “Technology Commercialization Factors، Frameworks and Models”. Technology Management Conference، informatics. Scientometrics، 52(2): 291–314. 455-453.
Kitagawa، F.، & Wigren، C. (2010). From basic research to innovation: entrepreneurial intermediaries for research commercialization at Swedish ‘strong research environments. Center for Innovation، Research and Competence in the Learning Economy (CIRCLE)، Lund University، Sweden.
Martins, B. O., & Ahmad, N. (2020). The security politics of innovation: Dualuse technology in the EU’s security research programme. In Emerging Security Technologies and EU Governance (pp. 58-73). Routledge.
Ferguson، G.، (2008) Commercialization Models، University of Adelaide URL: http://www.rumourcontrol.com.au/analysis/c ommercialisation_models.pdf
Guerrero، M. and Urbano، D. (2016). The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer، 5(37):43- 74
Meysenburg, Rebecca; Julie A. Albrecht, Ruth Litchfield, Paula K. Ritter-Gooder (2014) “Food safety knowledge, practices and beliefs of primary food preparersin families with young children. A mixed methods study” Published by Elsevier Ltd.Open access under CC BY-NC-SA license, pp 121–131.
Reuter, C., J. Altmann, M. Göttsche, and M. Himmel. 2020. “Natural-Science and Technical Peace Research: Definition, History and Current Work.” S+F (Security and Peace) 38 (1): in press.
Thea Riebe, Stefka Schmid & Christian Reuter (2021) Measuring Spillover Effects from Defense to Civilian Sectors –A Quantitative Approach Using LinkedIn, Defence and Peace Economics, 32:7, 773-785, DOI: 10.1080/10242694.2020.1755787
Geiger، R. L. (2017). The History of American Higher Education. Princeton University press. Jessop، B. (2017). Varieties of academic capitalism and entrepreneurial universities. Journal of higher education. 73(6)، 853-870
DeGeeter، M. J. (2004). Technology Commercialization Manual: strategy، tactics، and economics for business success. Med-Launch، Inc.
Olsen، E، Poly، C، Model for the Commercialization of New Technology، Industrial Technology، 2008.
Gans، J. S.، & Stern، S. (2003). The product market and the market for “ideas”: commercialization strategies for technology entrepreneurs. Research policy، 32(2)، 333-350.
Molas Gallart، J. 1997. “Which Way to Go? Defence Technology and the Diversity of ‘Dual Use’ Technology Transfer.” Research Policy 26: 367–385
Acosta, M., Coronado, D., Ferrandiz, E., Marin, M. R., & Moreno, P. J. (2018). Patents and dual-use technology: An empirical study of the world's largest defence companies. Defence and Peace Economics. 29(7). 821-839.
Tawate, S., Gupta, R., & Jain, K. (2019). Development of a Technology Commercialization Model for Indian Biotechnology Firms. IEEE Transactions on Engineering Management, 69(5), 1878-1890.