احصاء عوامــل مؤثر در تدویــن آئین رزم گردان پیــاده در عملیات آفندی شبانه

نویسنده

دانشگاه امام حسین(ع)

چکیده

در تحقیق حاضر تحت عنوان «احصاء عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده در عملیات آفندی شبانه»با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی و به صورت کاربردی، با استفاده از روش جمع آوری داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای نسبت به انجام مطالعات نظری و همچنین با انجام تحقیقات میدانی در تیپ تکاور امام سجاد(ع) نیروی زمینی سپاه، تلاش شده است تا در راستای هدف و ارائه پاسخ به سئوال تحقیق مبنی بر چیستی عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده نزسا در عملیات آفندی شبانه برای مقابله با تهاجم زمینی آمریکا در محیط جنگ ناهمگون، ضمن تبیین عوامل فوق، نسبت به تعیین میزان تأثیر هر یک از عوامل مزبور در تدوین آئین رزم گردان پیاده نیز پرداخته شده است. بنابراین در این تحقیق پس از انجام مطالعات نظری به احصاء مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده در قالب مدل مفهومی اقدام گردیده و در ادامه و در راستای انجام تحقیقات میدانی و تهیه پرسش نامه، ضمن مشاوره با برخی از افراد خبره و صاحب نظر، نسبت به انجام اصلاحات شکلی و محتوایی پرسش نامه و کاهش برخی از عوامل کم اثر یا غیر مؤثر در تدوین آئین رزم اقدام و در نهایت پرسش نامه در قالب 77 سئوال بسته و یک سئوال باز جهت توزیع بین افراد جامعه نمونه آماری و اخذ نظر آنان تنظیم و طراحی گردیده است. در ادامه پرسش نامه به صورت تمام شمار بین 51 نفر از افراد خبره و صاحب نظر در قالب جامعه نمونه آماری مشتمل بر؛ اساتید و مربیان شاغل در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، فرماندهان و مدیران شاغل در ستاد فرماندهی نزسا، اساتید و مربیان شاغل در مجتمع دانشگاهی امیرالمؤمنین(ع) و فرماندهان شاغل در تیپ امام سجاد‌(ع) تا سطح فرمانده گروهان پیاده توزیع و سپس نظر آنان جمع آوری گردید. پس از گردآوری پرسش نامه‌ها و بررسی و استخراج پاسخ جامعه نمونه آماری، به تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا و همچنین با بهره گیری از نرم‌افزار ExcelوSPSS و به صورت کمی با استفاده از روش‌های علمی آماری جداول توصیفی و نمودارهای استنباطی برای توصیف و تجزیه و تحلیل هر یک از عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده در قالب جداول و نمودارهای توزیع درصد فراوانی و آزمون خی 2، برای اطمینان از معنی‌داری پاسخ جامعه نمونه آماری پرداخته شده است و سپس اقدام به تبیین، استاندارد سازی و نرمال سازی عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده بر حسب میانگین و نمره وزن موزون آن‌ها گردیده است. در نهایت و در راستای پاسخ به سئوال تحقیق و در قالب نتیجه گیری، عوامل مؤثر در تدوین آئین رزم گردان پیاده نزسا به ترتیب میانگین و میزان نمره وزن موزون آن‌ها مشتمل بر؛ ساختار و سازمان، تاکتیک و شیوه‌های رزمی، مأموریت و وظایف، نحوه فرماندهی و کنترل، سلاح و تجهیزات تبیین و ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


  1. ابلاغیه شماره 433 / 8 / 1 ز ط، مورخ 9 / 3 / 1386 نیروی زمینی سپاه.
  2. ابلاغیه شماره 648/ 8/ 1 ز ط، مورخ 15/ 3 / 1387نیروی زمینی سپاه.
  3. جمشیدی، علی، (1387)، " ارائه مناسب ترین سامانه فرماندهی و کنترل برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده و پژوهشکده علوم دفاعی(دافوس سپاه)، تهران.
  4. رابینز، استیفن، (1389)، " مبانی رفتار سازمانی "، ترجمه؛ علی پارسائیان، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.
  5. رستمی، محمود، (1378)، " فرهنگ واژه‌های نظامی"، انتشارات ارتش ج.ا.ایران، تهران.
  6. رضائیان، علی، (1370)، " اصول مدیریت " ، انتشارات سمت، تهران.
  7. صفوی، سید یحیی، (تابستان 1389)، " جنگ ناهمگون "، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شماره سوم، تهران.
  8. علیزاده اقدم، رسول، (1380)، "ارتباطات سازمانی "، انتشارات آوای نور، تهران.
  9. فهیمی، مهدی، (1381)، " فرماندهی و کنترل و ارتباطات "، انتشارات صنایع دفاع، تهران.
  10. فیضی، طاهره، (1386)،"مبانی سازمان و مدیریت "، چاپ نهم، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.
  11. قنبری جهرمی، محمد حسین، (1387)، " تیپ در آفند و پدافند "، مرکز برنامه ریزی و تالیف متون درسی سپاه، تهران.
  12. کیا، منوچهر، (1375)، " تئوری مدیریت و مدلهای سازمان "، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
  13. مرکز فرماندهی و کنترل نیروی مقاومت بسیج، (1374)،"جزوه آشنایی با سیستم فرماندهی و کنترل (C4I)".
  14. مرکز مطالعات نزسا، (1392)، " آیین نامه عملیات شبانه در جنگ ناهمطراز "، انتشارات مرکز مطالعات نزسا.
  15. معین، محمد، (1350)،" فرهنگ معین "، انتشارات امیر کبیر، تهران.
  16. نوذری، فضل اله، (1390)، " جزوه درس دکترین رزم زمینی در محیط جنگ نا همگون "،دانشگاه جامع امام حسین(ع)– دانشکده و پژوهشکده علوم دفاعی (دافوس سپاه)، تهران.
  17. نوروزی، محمد تقی، (1385)،" فرهنگ دفاعی – امنیتی"، انتشارات سنا، تهران.