آموزش یگانی، یکی از سطوح آموزش در نیروهای مسلح بوده که منجر به افزایش مهارت افراد میشود و تأثیر مستقیمی بر آمادگی رزم نیروها دارد. در این راستا، توجه به آموزش یگانی اهمیت خاصی دارد. از طرفی، اتخاذ تدابیر لازم برای ارزشیابی مستمر از نحوه اجرای سیاستها، برنامهها وشیوههای اجرای تربیت و آموزش در مجموعه عناصر نظام آموزشی و عملی کردن آن تدابیر، برای سنجش میزان اثربخشی و تحقق هدفهای آموزشی، امری لازم و ضروری بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.از این رو، این پژوهش جهت بررسی مؤلفههای اثر گذار آموزش یگانی در نیروهای مسلح شکل گرفت. این تحقیق از نوع کاربردی و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است که در آن 34 مؤلفه اثرگذار در اجرای آموزش یگانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نتایج به دست آمده مؤثر ترین مؤلفهها در اجرای آموزش یگانی به قرار زیر شناسایی و در پایان، الگوی بهینه اجرای آموزش یگانی ارائه گردید: توجه به هدف آموزش یگانی، وجود اراده همگانی در بین فرماندهان، ساختار و سازمان، تجهیزات کمکآموزشی تخصصی (شبیه سازها و...)، خودکفا بودن یگان ازنظر مربی، تناسب، قابل اجرا بودن و محتوای برنامه تفصیلی، کیفیت تدریس مربیان، کیفیت متون آموزشی، وجود فضای کارگاه آموزشی، وجود شاخصهای سنجش مهارت، تکمیل بودن تجهیزات تخصصی یگان.
ابراهیمیان، سید حسین،(1391)، بازخوانی مفهوم مهندسـی فـرهنگی آسیبشناسی فرهنگی در نظام آموزش عالی، سال دوم، شماره پنجم، بهار
حاتمی، محمود،(1372)، بررسی وضعیت موجود آموزش و طراحی نظام برنامهریزی آموزش در شرکت آب و فاضلاب استان تهران (پایاننامه)، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،.
خلود، حسین،(1349) مقاله ارزشیابی برنامههای آموزشی در سازمانهای اداری، تهران،.
دبستانی،عبدالرضا،(1388) بررسی کارایی آموزشهای مقدماتی عالی رستهای فرماندهان وارائه الگوی بهینه، تهران، دانشگاه امام حسین(ع).
رحیمی، غلامعلی(1380)، آموزش و بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیم و تربیت، تهران، موسسه فرهنگی انتشاراتی زهد،.
طوسی، محمدعلی،(1376) صائبی، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت.
علی نژاد، پیمان،(1395) آسیب شناسی اجرای آموزش یگانی،تهران، دانشگاه امام حسین(ع).
فتحی، هوشنگ، (1364) آموزش و کارایی، تهران- انتشارات مجرد.
کریمی، احمد،(1392) بررسی میزان اثربخشی تاکتیکهای عملیات موشکی، دانشگاه امام حسین(ع).
کیقبادی، پرویز،(1354)، مدیریت صنعتی- تهران- دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
نوری، فیروز، 1389 ()پیدایی، میرمهرداد، آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها، تهران انتشارات سیمای دانش.
یغما، عادل،(1372)، طراحی آموزشی، تهران انتشارات مدرسه،
علی نژاد, پیمان. (1395). بررسی مؤلفههای اثربخشی اجرای آموزش یگانی در یگانهای نیروهای مسلح و ارائه الگوی بهینه. مدیریت و پژوهشهای دفاعی, 15(81), 135-160.
MLA
پیمان علی نژاد. "بررسی مؤلفههای اثربخشی اجرای آموزش یگانی در یگانهای نیروهای مسلح و ارائه الگوی بهینه", مدیریت و پژوهشهای دفاعی, 15, 81, 1395, 135-160.
HARVARD
علی نژاد, پیمان. (1395). 'بررسی مؤلفههای اثربخشی اجرای آموزش یگانی در یگانهای نیروهای مسلح و ارائه الگوی بهینه', مدیریت و پژوهشهای دفاعی, 15(81), pp. 135-160.
VANCOUVER
علی نژاد, پیمان. بررسی مؤلفههای اثربخشی اجرای آموزش یگانی در یگانهای نیروهای مسلح و ارائه الگوی بهینه. مدیریت و پژوهشهای دفاعی, 1395; 15(81): 135-160.