میزان اثرگذاری و اولویتِ شاخصهای رفتاری استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و ارائه الگوی رفتاری مناسب (مطالعه موردی یکی از دانشگاه‎های تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار ،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

2 دانش آموخته رشته مدیریت امور دفاعی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده

در این پژوهش برای نخستین‎بار رفتار تأثیرگذار استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در جامعه آماری 319 نفری از استادان، مربیان، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش کشف میزان اثر‎گذاری و اولویتِ‎ شاخصهای رفتاری استادان دانشگاه‎ بر ویژگیها و شاخصهای تربیتی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. با استناد به مبانی تربیت اصیل اسلامی، بیانات مقام عظمای ولایت، اسناد نقشه جامع علمی کشور و ویژگیها و شایستگی‎های استادان طبق آخرین سند ابلاغی، رفتار استادان مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی، و از لحاظ ماهیت از نوع کاربردی است. در پایان از مجموع شایستگی‎های سی‎و‎یک گانه شیوه‎نامه شایستگی‎های استادان تراز انقلاب اسلامی، چهارده گویه اثر‎گذار بر تربیت دانشجویان به دست آمد که از این بین، اثرگذارترین گویه‎ها ضریب هوشی، الگو بودن در اخلاق و رفتار، آشنایی با حوزه تحقیق و پژوهش و دانش تخصصی (تحصیلات) استادان است و نیز با توجه به تحلیل اثرگذاری این گویه‎ها بر تربیت دانشجویان ویژگیهای مؤمن، مجاهد، ولایی، انقلابی، مردمی و بصیر به صورت جداگانه، الگویی به دست داد که برای استادان و مدیران تربیتی دانشگاه‌ها بسیار مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness and Primacy of Behavioral Indicators of Successful Teachers and Trainers on Training of the Students at the level of the Islamic Revolution, and Providing an Appropriate Behavioral Model (Case Study: A University in Tehran)

نویسندگان [English]

  • Mohamad bagher Babayi Talatape 1
  • Ali Abiyati 2
1 Associate Professor, Imam Hussein University
2 Graduated in the field of defense management at Imam Hussein University (AS)
چکیده [English]

This research is aimed at reviewing the effective behavior of successful teachers and instructors in training students in accordance with the level of the Islamic Revolution for the first time. The statistical population of this research includes 319 university lecturers, instructors, commanders, and students. The purpose of this research is to investigate the effect of the training characteristics and indicators of university teachers on the students at the Islamic Revolution level. Referring to the principles of genuine Islamic education, the statements of the supreme leader of the Islamic revolution, the documents of the comprehensive scientific map of the country, and the characteristics and virtues of the university teachers according to the latest documents, the behavior of the teachers were evaluated. This descriptive-analytical research is an applied one in terms of nature. Eventually, from  the total of 31 competencies of the faculty members at the Islamic Revolution level, 14 components were identified as  having effects on education, the most essential of which include IQ, ethical and behavioral modeling, familiarity with research and having knowledge (education) of specific field by the professors. Based on the analysis of the effect of these components on training students, a model was designed including the following features: believer, Mujahid, Wilayah-oriented, revolutionary, popular and clear-sighted. A very effective model was designed to benefit university professors and administrators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral studies
  • successful professor
  • education
  • student of revolutionary level
  • university of revolution level
-قرآن مجید، ترجمه: عبدالمحمّد آیتی، انتشارات: سروش، ویراستار: استوار، موسی. تهران: 1371
- نهج البلاغه مولا امیرالمومنین علی علیه السلام
-اسکمپ،ریچارد، فهم رابطه‌ای و فهم ابزاری.ترجمه‌ی رضا حیدری قزلجه و زهرا‌ گویا.مجله‌ رشد آموزش ریاضی،شماره‌ی 18، 1362
-افخمی اردکانی، محمد علی، تبیین روش های تربیت اجتماعی در نهج البلاغه، فصلنامه نهج البلاغه، شماره ۲۱-۲۲، ۱۳۸۶
- ای، ایـرج، بـررسی‌ نظرات‌ اولیای‌ دانش‌آموزان و معلمان سال سـوم راهنمایی پیرامون ویژگیهای یـک مـعلم خوب در مدارس دولتی و غیرانتفاعی شـهر شـیراز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، 1373
- بابایی، محمدباقر، سبک فرماندهی در فرهنگ علوی، تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، 1395
-بابایی، محمدباقر، مبانی استراتژیک فرهنگی از دیدگاه امام علی علیه السلام، تهران، مجتمع ناشران، 1384
- باقری، خسرو ، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران، مدرسه، ۱۳90
-تقی‌پور ظهیر،‌ عـلی،‌ اصـول و مبانی آموزش و پرورش، چاپ شـشم، تـهران، انـتشارات دانشگاه پیام نور، 1373
-حاجى ده آبادى، محمد على؛ درآمدى بر نظام تربیتى اسلام، چاپ اول، قم: دفتر تحقیقات و تدوین کتب درسى مرکز جهانى علوم اسلامى، 1377
-حجتی، سید محمد باقر، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۵
- حجتی، سیدمحمدباقر، ترجمه منیه المرید، بی تا
- داوودى، محمد، سیره تربیتى پیامبر صل الله و اهل بیت علیهم السلام، ج دوم: تربیت دینى ، زیرنظر: علیرضا اعرافى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ اول، 1383،
-دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی، تهران، نشر و تحقیقات ذکر، ۱۳۸۰
-دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی چاپ سوم، تهران، انتشارات دریا، 1385
- زمخشری، تفسیر کشاف ، ج 3، ترجمه مسعود انصاری، نشر ققنوس، 1389
-صانعی، سید مهدی، پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی، چاپ بیست و سوم، مشهد، انتشارات سناباد، 1378‌
- علم الهدی، جمیله، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی جمهوری ا.ا، سازمان پژوهش و برنامه ریزی، 1386
-عمید، حسن. فرهنگ عمید، چاپ دوم، انتشارات امیرکبیر، چاپخانه‌ی سپهر، تهران: 1389
-فایضی، علی و محسن آشتیانی، مبانی تربیت و اخـلاق اسلامی، قم، روحانی، 1375
-قـرائتی،عبد‌ العلی.منطق‌ آموختن.اصفهان:بابک، 1373
-گروه علوم تربیتی موسسه‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی، مجموعه مقالات تربیتی، قم، موسسه امام خمینی، ۱۳۸۸
- گروه نویسندگان، تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر ، قم، موسسه امام خمینی، ۱۳۸۸
- گروه نویسندگان، فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران،سند ملی آموزش و پرورش، 1387
- گروه نویسندگان، فلسفه تربیت رسمی و عمومی آموزش و پرورش ج.ا.ا،سند ملی آموزش و پرورش، 1378
- گروه نویسندگان، فلسفه تعلیم و تربیت، قم، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ج ۱،۱۳۸۴
- گویا، مریم، محقق‌ مـعلم یـا معلم محقق، مجله رشد آموزش ریاضی، شماره‌ی 17، 1384
- لاکروکس، لاتیال، مقایسه‌ی بین دیدگاه‌های‌ رفتاگرایی‌ و ساخت وسازگرایی.ترجمه‌ی زهرا گویا مجله رشد آموزش ریاضی،شماره‌ی 67، 1991
-مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام تهران، صدرا، 1373
- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، قم، صدرا، ج ۲۲، ۱۳۸۳
- مظاهری آیت‌الله، ویژگیهای معلم خوب، چـاپ پنـجم، قم، انتشارات خلاق، 1376
- معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، تهران، آدنا، 1381
- مـوریس،ریچارد.اصلاح رفتار کودکان استثنائی.ترجمه سوسن سیف.تهران:وحید، چـاپ بـه زبـان اصلی،1985-1369
- مهدی‌زاده، حسین، آئین عقلورزی، قم، مؤسسة امام خمینی، 1383
- میثاقیان اردکانی، ضیاء، تحقیق دربـاره خـصوصیات معلم خـوب از نـظر دانـش‌آموزان دبستانها و دبیرستانهای شیراز و مـعلمان آنها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌ روان‌شناسی‌ بالینی، شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1358
- میلتن‌برگر، ریموند، شیوه‌های تغییر رفتار، ترجمه علی فتحی‌آشتیانی و هادی عظیمی، تهران، 1381
-نیکنامی، مصطفی، مقایسه ویژگیهای معلمان خـوب و اثـربخش، فصلنامه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، 1379
- هرگنهان،بی،آر؛والسون،ام،اچ.مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری.ترجمه علی‌ اکبر سیف.تهران:دوران، به زبان اصلی1993-1378
مجله پیوند، مهر 1360، شماره 24
    http://www.vajehyab.com
    Scamp.(1989).Intelligence and unverstanding.Mathematics in the primary school.Londom:Ruth
    URL : http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/120101
    URL : http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/804391
    http://www.golbahar-toorneini.blogfa.com/cat