الزامات تحقق دکترین تربیت و آموزش سپاه پاسداران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: پژوهشگر دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران

2 دانشیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

دکترین تربیت و آموزش مجموعه‌ای از اصول راهنمایی است که هدایت‌کننده عملکرد و اقدامات برای تحقق اهداف و چشم‌انداز تربیت و آموزش کارکنان و توانمندسازی استعدادهای ظاهری و باطنی آنان در راستای رشد، تعالی، شکوفاسازی و بالفعل رساندن امور بالقوه و نیل به کمال مطلوب اوست. پژوهش فرارو بر اساس موضوعی که برای آن تعریف شده است به تدوین الزامات دکترین تربیت و آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می­پردازد. پژوهش حاضر از نوع توسعه‌ای- کاربردی و با رویکرد تحقیق آمیخته و استفاده از روش موردی- زمینه­ای انجام شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ابتدا با انجام مطالعات نظری، بررسی‌های اسنادی و همچنین نشست‌های خبرگی مبانی و عوامل مؤثر بر تدوین دکترین راهبردی تربیت و آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناسایی شد. برای استخراج مفاهیم دکترینی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری‌های داده‌بنیاد استفاده شده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‏های جمع‌آوری‌شده از روش‌های کمی آماری، جداول توزیع فراوانی و نمودارهای استنباطی برای تشریح و تبیین پاسخ‏های داده‌شده به سؤالات، استفاده گردید. در ادامه با استفاده از نرم­افزارهای تخصصی آماری و نیز نرم­افزارهای مربوطه همچون spss، excel  نسبت به آزمون گیری و بررسی اصول و الزامات، اقدام شد. در نهایت، بر ‌اساس‌ تجزیه‌وتحلیل اسنادی و مبانی و عوامل مؤثر بر تدوین دکترین راهبردی تربیت و آموزش سپاه پاسداران، الزامات تحقق اصول 12 گانه دکترین راهبردی تربیت و آموزش سپاه ، 70 عنوان تأیید گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Requirements for the Realization of the Strategic Doctrine of Training and Education of the Revolutionary Guards

نویسندگان [English]

  • Masoud Mohammadi Alesti 1
  • Mohammad Hossein Ghanbari Jahromi 2
1 Corresponding Author: Researcher of National Defense University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The doctrine of training and education is a set of guiding principles that guide the performance and actions to achieve the goals and vision of training, educating employees and empowering their outward and inward talents in order to grow, excel, flourish, and realize potential and achieve their desired perfection. Fararo research, based on the subject defined for it, formulates the requirements of the doctrine of training and education of the Islamic Revolutionary Guard Corps.The present research is of developmental-applied type and is mixed with research approach and using case-based method. In order to analyze the data, first, by conducting theoretical studies, documentary studies, as well as expert meetings, the foundations and factors affecting the development of the strategic doctrine of training and education of the Islamic Revolutionary Guard Corps were identified.To extract doctrinal concepts, content analysis and data coding of the foundation were used, and to analyze the collected data, quantitative statistical methods, frequency distribution tables and inferential diagrams were used to explain the answers to the questions. Then, using specialized statistical software as well as related software such as SPSS, Excel, the principles and requirements were tested and reviewed.Finally, based on the analysis of documentary analysis and the principles and factors affecting the development of the strategic doctrine of training and education of the Revolutionary Guards, the requirements for fulfilling the 12 principles of the strategic doctrine of training and education of the Revolutionary Guards, 70 titles were approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Doctrine
  • Strategy
  • Strategic Doctrine
  • Training
  • Islamic Revolutionary Guard Corps

Smiley face

  • قرآن کریم، ترجمه مکارم شیرازی، ناصر، (1373)؛ نشر دارالقرآن، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، قم .
  • نهج‌البلاغه، ترجمه: محمد دشتی، چاپ دوم (1386)، مشهد، آئین تربیت.
  • امام خامنه‌ای (مدظله­العالی)، حدیث ولایت، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی،۱۳۷ش.
  • امام خمینی (رحمت­اله­علیه)، صحیفه امام‏، ج‏14، (تهران‏: مؤسسه تنظیم و نشر آثار).

الف- منابع فارسی

  • باقری افشردی، محمدحسین،( 1395)، جزوه درسی دانشگاه عالی دفاع ملی: تهران
  • پاتاجو، نوئل،(1384 )، راهنمای تدوین دکترین، مترجم داوود علمایی، نشر دانشکده فرماندهی و ستاد، دوره عالی جنگ سپاه، تهران
  • تهامی، سید مجتبی، (1390)، امنیت ملی تهران، انتشارات آجا، جلد اول – چاپ دوم.
  • ثروتی، محسن و مظلومی، علی، (1391)، راهنمای آموزشی تدوین دکترین، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
  • جمشیدی، محمدحسین ( 1383 )؛ مبانی و تاریخ اندیشه نظامی در جهانی، تهران، دافوس سپاه، دوره عالی جنگ.
  • خانی، عبدالله، (1383)، «نظریه‌های امنیت ملی»، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
  • دانش آشتیانی،محمدباقری،(1389)،اصول و روش تدوین دکترین نظامی، فصلنامه نظم و امنیت انتظامی،شماره سوم ،سال دوم
  • رضایی، اسماعیل و گنج‌خانلو، نورالدین(1393) دکترین نظامی، درآمدی بر مسائل نظامی امنیتی و راهبردی عصر حاضر، تهران، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آجا، مرکز مطالعات راهبردی
  • زهدی،یعقوب،(1386)،مقایسه سیاست دفاعی با راهبرد دفاعی و دکترین دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی،شماره 17 ، سال پنجم
  • سلامی، حسین،(1390)، درآمدی بر مفاهیم عملیاتی و راهبردی پدافند غیرعامل، گردآورنده شامحمدی، محمد تهران، سازمان پدافند غیرعامل.
  • شامحمدی، محمد (1394)، «دکترین پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات ناهمگون»، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی،  دانشکده دفاع.
  • قنبری جهرمی، محمدحسین ، (1394)،طراحی دکترین بازدارندگی همه‌جانبه ج. ا. ایران در چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، تهران، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی
  • محمد بن محمد مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، (قم‏: مؤسسه آل‌البیت علیهم‌السلام، 1413 ق)‏، ص 91.
  • مصباح یزدی، محمد تقی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات مدرسه، 1391
  • منزوی مسعود، (1388)، کتاب جنگ با ایران، مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • نوروزی،محمدتقی،(1391)، رهنامه دفاعی– امنیتی نیروهای مسلح ج.ا.ایران،تهران: بنیاد قرآن و عترت به سفارش مرکز مطالعات تحول