شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر فرهنگ خدمت در سازمان‌های دولتی (مطالعه موردی:استانداری البرز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 استادگروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی.دانشگاه آزاد اسلامی .قزوین .ایران

4 دکتری تخصصی مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا

چکیده

سازمان‌ها می‌بایست نسبت به نهادینه سازی فرهنگ خدمت در بین کارکنان خود اقدام نمایند.ضرورت تحول نظام اداری بیش از هر زمان دیگری احساس  می‌شود که برای این منظور شناسایی مسائل ، مشکلات و چالش‌های‌ آن در اولویت قرار دارد. مشکلات و چالش‌های‌ نظام اداری دارای چندین بخش  می‌باشدکه یکی از آنها فرهنگ خدمت  می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر فرهنگ خدمت در سازمان‌های‌ دولتی ایران انجام پذیرفته است که روش پژوهش از نوع پژوهش‌ کاربردی و به صورت آمیخته می‌باشد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی تعداد 15 نفر از خبرگان و متخصصان و صاحب نظران حوزه مدیریت دولتی براساس روش غیر‎ ‎احتمالی‎ ‎قضاوتی‎ ‎انتخاب گردید و در بخش کمی‌جامعة آماری 301 نفر از کارکنان استانداری البرز که 157 نفر از آن‌ها به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شده است نتایج نشان داده است که عوامل سازمانی ،عوامل فردی و عوامل محیطی از عوامل موثر بر فرهنگ خدمت بوده که در بعد سازمانی آموزش و یادگیری خدمت و رویکرد مدیریت و قدرت و در بعد فردی شفقت و مهربانی و الگوی ارتباطات و در بعد محیطی متغیر جمعیت شناختی و تفاوت‌های‌ فرهنگی در اولویت قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing factors affecting service culture in government organizations (Case study: Alborz Governorate).

نویسندگان [English]

  • mohsen shorakaei 1
  • seysed mahdi alvani 2
  • mohamad ataei 3
  • omid ardalan 4
1 student Phd Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 PhD in Management and a member of the faculty of AJA Command and Staff University
چکیده [English]

Organizations in today's changing world, considering the changes and transformations that have occurred in various fields, should take measures to institutionalize organizational culture among their employees. It seems that the necessity of reforming the administrative system is felt more than ever, and for this purpose, identifying its issues, problems and challenges is a priority. The problems and challenges of the administrative system have several parts, one of which is the culture of service. Therefore, this research has been carried out with the aim of identifying and prioritizing the factors affecting service culture in Iran's government organizations. The participants in the qualitative part were 15 experts and experts in the field of public administration based on the non-probability judgment method. By implementing it in the MAXQDA software, the components were identified and summarized, and 301 employees of Alborz governorate were included in the K section, 157 of whom were randomly selected. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used, and the research results were analyzed using Spss and PLS software.. And finally, it was determined that in the organizational dimension of education and learning, service and management approach and power, and in the individual dimension, compassion and kindness and communication pattern, and in the environmental dimension, demographic variable and cultural differences are prioritized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • service culture
  • government organizations
  • effective factors

Smiley face

انصاری، محمد اسماعیل؛ شائمی برزکی، علی؛ و صفری، علی، (1390)، ارائة الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی با رویکرد زمینه‌ای (مطالعة موردی: یک شرکت تولیدی)، نشریه جامعه‌شناسی کاربردی، شماره 22، ص122-141.
ایروانی، محمد جواد، (1380)، درآمدی بر نظریه نهادی. تهران، نشر سیاست.
پورعزت، علی اصغر؛ مختاریان پور، مجید؛ و آذری، حسین،(1399)، شناسایی مؤلفه‌های‌ انگیزه خدمت عمو می‌در سازمان‌های‌ عمومی. مطالعات رفتار سازمانی، 9(3)؛ ص215-238.
جعفری، سکینه؛ و میرمقدم، کاظم،( 1392)، بررسی رهبری خدمتگزار در توسعه سرمایه اجتماعی. فصلنامه توسعه، سال هشتم، شماره 28.
حمیدی زاده، علی؛ طهماسبی، رضا؛ و میرزایی، اشرف،( 1395)، بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه خدمت عمومی، مقاله 3، دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14)، بهار 1395، صفحه 51-66.
دانایی فرد، حسن؛ رجب زاده، علی؛ و درویشی، آذر، (۱۳۸۹)، تین نقش شایستگی اخلاقی- اسلا می‌و فرهنگ خدمتگزاری در ارتقا پاسخگویی عمو می‌بیمارستان‌های‌ دولتی»، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره سوم، شماره ۴، صص ۵۷-۷۰.
رابینز، استیفن پی، (1399)، تئوری سازمان، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران. انتشارات صفار.
رحیمی، محمدرضا،(1391)، نهادینه‌سازی وجدان کاری با رویکرد اسلامی، نشریه اسلام و پژوهش‌های‌ مدیریتی، سال دوم، شماره ۱، (پیاپی ۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۱).
رعنایی کردشولی، حبیب الله؛ علوی، سید مسلم؛ و السادات انعمی، فائزه، (1395)، مدیریت فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل موجودی فرهنگ سازمانی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره 17،ص 37-1.
رعنایی، حبیب‌الله، (1386)، مدیریت فرهنگ سازمانی: طراحی مدلی بر مبنای چارچوب ارزش‌های رقابتی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 6، ص 69-95.
زاهدی، عبدالرضا؛ امرایی، ایوب؛ و نظربیگی، مریم، (1389)، روش قرآن کریم در نهادینه سازی عفاف و حجاب. مجله مطالعات راهبردی زنان، سال سیزدهم، شماره 49، ص106-149.
زارعی‌متین، حسن؛ غریبی یامچی، حمیده؛ نیک مرام، سحر؛ و جهانی، حوریه، (1390)، رابطه نهادینه‌سازی فرهنگ اخلاقی با کیفیت زندگی کاری. اخلاق در علوم و فناوری، شماره ششم، صص۳۰-۲۲.
شریف‌زاده، فتاح؛ رضایی منش، بهروز؛ عزتی، امیرحسن، (1398)، عوامل مؤثر بر نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 28، شماره 29،
صص 135-163.
عربشاهی کریزی، احمد؛ و نظرپور، فاطمه،(1399)، بــررسی تأثیر رهبری خدمت گــزار بر هـویت سازمانی با توجه به نقش تعدیلگری هوش معنوی (مورد مطالعه: کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد). نشریه مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، شماره نهم، صص۱۴۵-۱۱۵.
عمرانی، محبوبه؛ باقری، مهدی؛ قورچیان، نادرقلی؛ جعفری، پریوش، (1399)، شناسایی مؤلفه‌های نهادینه‌کردن فرهنگ خدمت در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و بررسی وضعیت آنها. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، شماره چهارم.
قبادی، مجید؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید؛ و کلانتری، مهدی،(1398)، ارائه چارچوب ادراکی برای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران در بانک ملی ایران، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، بهار 1398، شماره 1، صص162-189.
قلیپور، آرین، (1386)، نقش دولت در نهادینه سازی حجاب، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، شماره 38 ، صص9-36.
فاتحی،نسیبه(1393)، مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش مقطع ماز سویه شهرستان رفسنجان و مقایسه آن با مدل فرهنگ سازمانی کوک و لافرتی، ‌(پایان نامه‌کارشناسی‌ارشد‌منتشرنشده‌)، دانشگاه‌هرمزگان‌، ‌دانشکده‌روانشناسی‌و‌علوم‌تربیتی
فردین، مرضیه؛ یعقوبی، نورمحمد (1396 )،شناسایی و اولویت‌بندی شیوه‌های نهادینه سـازی فرهنـگ سـازمانی مبتنـی بـر کرامـت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی (مورد مطالعه: دانشگاه سیستان و بلوچستان). مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(4)،صص765-735
کوزر، لوئیس؛ و روزنبرگ، برنارد،( 1378)، نظریه‌های‌ بنیادی جامعه‌شناختی. ترجمۀ فرهنگ ارشاد. تهران. نشر نی.
مشبکی، اصغر، (1389)، مدیریت رفتار سازمانی، تحلیلی کاربردی، ارزشی از رفتار سازمانی، تهران. انتشارات ترمه.
میرسپاسی، ناصر،(1376) ،مدیریت فرهنگ سازمان. انتشارات مروارید.
هانتیگتون، سموئل، (1375)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران. نشر علم. چاپ دوم.
Adiguzel, Z., Ozcinar, MF., & Karadal, H. (2020). Does servant leadership moderate the link between strategic human resource management on rule breaking and job satisfaction? European Research on Management and Business Economics; 26(2): 103-110. doi: 10.1016/j.iedeen.2020.04.002.
Arabshahi Karizi, A.,& Nazarpour, F. (2020). The impact of servant leadership on organizational identity with the moderating role of spiritual intelligence. Managing Education in Organizations; 9(1): 115-145.
Choi, J., & Wang, H. (2007). The Promise of a Managerial Values Approach to Corporate Philanthropy. Journal Of Business Ethics, 75(4), pp. 345° 359.
Christensen-Salem, A., Zanini, MTF., Walumbwa, FO., Parente, R., Peat, DM., & Perrmann-Graham, J.. (2021). Communal solidarity in extreme environments: The role of servant leadership and social resources in building serving culture and service performance. Journal of Business Research;
Christensen-Salem, A., Zanini, MTF., Walumbwa, FO., Parente, R., Peat, DM., & Perrmann-Graham, J. (2021). Communal solidarity in extreme environments: The role of servant leadership and social resources in building serving culture and service performance. Journal of Business Research.
Dikmen, F., & Bozdaglar, H. (2017). The role of service culture in hospitality industry. International Journal of Business and Social Science; 8(5): 85-98.
Fajar, A., Norcahyo, M., Sriratnasari, S. SOA System Architecture for Interconected Modern higher Education in Indonesia. 3rd International Conference on Computer Science and Computational Intelligence. Procedia Comput Sci. 2018; 135:354–36.
Gould-Williams, J.S. (2016). Managers’ motives for investing in HR practices and their implications for public service motivation A theoretical perspective. International Journal of Manpower, 37(5), 764-776.
Gounaris, S., Statha;opoulos, V., & Athanssopoulos, AD. (2003). Antecedents to perceived service quality: An exploratory studyin the banking industry. International Journal of Bank Marketing; 21(4): 168-190. doi: 10.1108/02652320310479178.
Greenleaf, R.F.F. (1970). The Servant as leader. Indiana Polis, IN: The Greeleaf Center, pp. 79-85.
Harwiki, W. (2016). The impact of servant leadership on organization culture, organizational commitment, organizational citizenship behaviour (OCB) and employee performance in women cooperative. Procedia – Social and Behavioral Sciences; 219: 283-290. doi: 10.1016/j.sbspro.2016.04.032.
Lee, YH. (2019). Emotional intelligence, servant leadership, and development goal orientation in athletic directors. Sport Management Review; 22(3): 395-406. doi: 10.1016/j.smr.2018.05.003.
LEONUS WESLEY, C. (2010). THE IMPACT OF STEWARDSHIP ON FIRM PERFORMANCE, Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University in partial fulfillment of the requirements for the degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY.
Liu, G., Tsui, E.,  & Kianto, A. (2021). Knowledge-friendly organisational culture and performance: A meta-analysis. Journal of Business Research; 134: 738-753. doi: 10.1016/j.jbusres.2021.05.048
Lozano, R. (2006). Incorporation and Institutionalization of SD into Universities: Breaking through Barriers to Change, Journal of Cleaner Production, No. 14, PP. 787-796.
Oikeh, SE., Akinbode, M., Ogundipe, MO., Ajayi, E., & Araba, T. (2019). Sustainability of service culture in higher education management: Scale development. Journal of Educational and Social Research; 9(3): 229- 238. doi: 10.2478/jesr-2019-0041.
Perry, James L. (1990). ”The Motivational Bases of Public Service”, Public Administration Review, 50
Persy. L. James (1996). Handbook of Public Administration, Sanfrancisco: Jossey- Bass.
Podrug, Najla. (2008). Stewardship management behavior and trust as sourceof sustainable competitive advantage in 21. Century, Faculty of Economics and Business.
Ruiz Moreno, A., García Morales, V., & Lloréns Montes, F.J. (2005). Learning during the quality management process: antecedents and effects in service firms. Industrial Management & Data Systems, 105(8), 1001-1021.
Scott, W. Richard. (1995). Institution and Organization. Sage Publications. Silverma Zagreb University of Zagreb.1016/j.jbusres.2021.05.048.
Sharifzade F, Rezaeemanesh B, Ezzati AH.(2019). Effective factors on the institutionalization of organizational culture based on Islamic values. Journal of Management Studies in Development & Evolution; 28(92): 135-163. doi:10.22054/jmsd.2019.10108.
Zetthaml, V.A., Parauraman, A., Berry, L.L. Delivering Quality Service. J Mark. 2015; 49(4): 41-50.