الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشگاه امام حسین

چکیده

دنیای امروز دنیای فناوری و دانش­ورزی بوده و دانشگاه‌ها نقش موتور محرک رشد و پیشرفت جامعه را بر عهده دارند و این کارکنان دانشی دانشگاه هستند که نقش راهبردی‌ در حرکت روبه‌جلو و پیشتازانه دانشگاه ایفاء می‌کنند. با توجه به اهمیت ذکر شده،  این پژوهش به دنبال آن است که الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه را ارائه نماید. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، توسعه ای و از نظر رویکرد کیفی و از نوع توصیفی- اکتشافی است. برای پاسخ به سؤال پژوهش یعنی دستیابی به الگوی ارزیابی کارکنان دانشی دانشگاه ابتدا به سه الگوی ارزیابی کارکنان در منابع اسلامی، الگوی ارزیابی کارکنان دانشی در ادبیات موجود و الگوی ارزیابی کارکنان دانشی مبتنی بر تجربیات دانشگاهی اقدام شد. سپس از طریق روش فراترکیب و تجزیه و تحلیل آن الگوها، الگوی نهایی با 3 بعد اصلی، 13 بعد فرعی، 44 مؤلفه و 292 شاخص به دست آمد. محور دسته بندی بر مبنای ساحات سه گانه وجودی انسان یعنی بینش، گرایش و کنش قرار گرفت و ابعاد فرعی ذیل این محورها دسته‌بندی شد. بعد بینشی شامل 4 محور جهان‌بینی، قوای ادراکی، دانش عمومی و دانش تخصصی؛ بعد گرایشی شامل دو محور اخلاقیات و روحیات و بعد کنشی شامل 7 عنصر توانایی‌ها، شایستگی‌های عمومی مدیریت، شایستگی‌های مدیریت دانش، فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی، فعالیت‌های علمی اجرایی و فعالیت‌های فرهنگی تربیتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation Pattern of University Knowledge Workers

نویسندگان [English]

  • behrooz kameli 1
  • ali sobhanimatin 2
1 sndu
2 imam husain university
چکیده [English]

Today's world is a world of technology and knowledge, and universities are responsible for driving the growth and progress of society, and it is the knowledge workers of the university who play a strategic role in the forward and pioneering movement of the university. Considering the mentioned importance, this research seeks to present the pattern of evaluation of knowledge workers of the university. The research method used in this study is applied and developmental in terms of its qualitative approach and descriptive-exploratory. To answer the research question, i.e. to achieve the pattern of evaluation of knowledge workers of the university, first, three pattern of evaluation of employees in Islamic sources, the pattern of evaluation of knowledge workers in the existing literature and the pattern of evaluation of knowledge workers based on university experiences were applied. Then, through the meta-synthesis method and analysis of those patterns, the final pattern with 3 main dimensions, 13 sub-dimensions, 44 components and 292 indicators was obtained. The axis of classification was based on the three areas of human existence, i.e. vision, tendency and action, and the sub-dimensions were classified under these axes. The dimension of vision includes 4 axes of worldview, perceptive powers, general knowledge and specialized knowledge; The dimension of tendency includes the two axes of ethics and morals And action includes 7 elements of abilities, general management competencies, knowledge management competencies, educational activities, research activities, executive scientific activities and educational cultural activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • evaluation
  • evaluation pattern
  • knowledge workers
  • university
  • meta-synthesis

Smiley face