مدل ارزیابی مدیریت تخلیه اضطراری جمعیت در مکان های پر ازدحام جمعیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بحران دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بحران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

چکیده

برنامه­ ریزی و مدیریت بحران سوانح احتمالی با تاکید یر رویکردهای مهمی مانند تخلیه اضطراری در اماکن فرودگاهی دارای درخور توجه است. هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر برتخلیه اضطراری، بررسی وضعیت فعلی فرودگاه، شناسایی گلوگاه­ ها و ارزیابی تاثیر گلوگاه های خطرزا در مسیرو محاسبه زمان می باشد.روش پژوهش ازنوع توصیفی –  تحلیلی، از نظر حل مساله ترکیبی می باشد . جمع آوری اطلاعات میدانی و اسنادی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 53 نفر از متخصصان می­باشد. از نمونه­گیری تصادفی و از فرمول کوکران استفاده شده است. بعد از انجام مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای،  مصاحبه و تکمیل پرسشنامه عوامل موثر بر تخلیه اضطراری شناسایی شده و سپس مدل سازی سناریو شرایط فعلی و دو مدل A و B در نرم‌افزار Any Logic انجام شده است. در مدل A زمان نسبت به A1 کاهش یافته است، در واقع در مدل A ، 2450 نفر در 52 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل A1 در 75 دقیقه محل را ترک می‌کنند. در مدل B زمان نسبت به B1 کاهش یافته است،  در مدل B، 2450 نفر در 62 دقیقه محل را ترک می کنند و در مدل B1 در 75 دقیقه محل را ترک می‌کنند در مدل شرایط فعلی مشهود است که روند حرکت به کندی صورت گرفته و گره هایی ایجاد شده است؛  لذا ضروررت اصلاح ساختارسالن  را خاطر نشان می سازد. با مقایسه بین دو مدل  متوجه می شویم که زمان در مدل A کاهش بیشتری دارد و می‌توان حذف گیت های ورودی را در اولویت اول راهبردهای تخلیه و بعد از آن حذف اتاقک‌های فروش بلیط درراهروی مسبر تردد مسافران تازه از هواپیما پیاده شده قرار داد. پژوهش‌ها‌ی پیشین صرفا یا نگاه شرایط فعلی به مساله تخلیه اضطراری در بررسی مبحث تاب‌آوری وارد شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation model for emergency evacuation time of population in crowded places

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Nekooie 1
  • Parviz Jafari 1
  • mohadeseh hamedi 2
1 malek ashtar
2 malek ashtar
چکیده [English]

Planning and crisis management of potential accidents with emphasis on important approaches such as emergency evacuation in airport areas is worthy of attention. The purpose of this article is to identify the effective factors of emergency evacuation, check the current status of the airport, identify bottlenecks and evaluate the effect of dangerous bottlenecks on the route and time calculation. The research method is descriptive-analytical, in terms of solving a mixed problem. Collecting field and documentary information has been done. The statistical population includes 53 specialists. Random sampling and Cochran's formula were used. After conducting documentary and library studies, interviewing and completing questionnaires, factors affecting emergency evacuation have been identified, and then scenario modeling of current conditions and two models A and B have been done in Any Logic software. By comparing the two models, we find that the time is more reduced in model A, and it is possible to put the removal of entrance gates in the first priority of the evacuation strategies, and after that, the removal of the ticket booths in the passageway for passengers who have just disembarked from the plane. Previous researches have only looked at the current situation of the emergency evacuation issue in the study of resilience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment model
  • emergency evacuation
  • population
  • congestion

Smiley face