شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های الگوی ارزشیابی مجموعه آموزشی (مطالعه موردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی‌ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

مسأله پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها یا شاخص‌های الگوی ارزشیابی یک مجموعه  آموزش سازمانی است. تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش را 32 نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت آموزش‌عالی و منابع انسانی سازمان مدنظررا تشکیل دادند. نمونه تحقیق برای مصاحبه ساختاریافته تعداد 12 نفر از جامعه آماری پژوهش بود که با شیوه هدفمند انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات (مبانی نظری و پیشینه)، کتابخانه‌ای و روش جمع‌آوری داده‌ها، میدانی و از طریق مصاحبه ساختاریافته بود. به‌منظور شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و زیرمؤلفه‌ها یا شاخص‌های الگو، مبانی‌نظری، پیشینه و اسناد و مدارک علمی مرتبط با حوزه ارزشیابی در بُعد سازمانی و اسناد بالادستی از ابزار کتابخانه‌ای و مطالعه اسنادی با منطق قیاسی و استقرایی، بررسی و تحلیل شده و الگوی اولیه تحقیق از آن‌ها استخراج شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه ساختاریافته محقق ساخته استفاده شد. این ابزار توسط 8 نفر از خبرگان روایی‌سنجی شد. برای تحلیل داده‌ها و اصلاح و تکمیل الگوی اولیه داده‌های مصاحبه با خبرگان از طریق آزمون دوجمله‌ای تحلیل و بر اساس یافته‌های این آزمون و پس از حذف موارد تأیید نشده؛ 15 بعد، 62 مؤلفه و 121 زیرمؤلفه یا شاخص بعنوان الگوی ارزشیابی سازمانی در سطح معناداری 05/0 مورد تأیید قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions, components and indicators of the evaluation model of a military university

نویسندگان [English]

  • mostafa rohaninia 1
  • reza hosseinpour_reza 2
1 Master's student in educational management, Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Social and Cultural Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the dimensions, components and sub-components or indicators of the evaluation model of a military organizational university. The research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of method. The statistical population includes 32 administrators and faculty members in the field of educational management, higher education management and human resources of the university. The research sample for the structured interview was 12 people from the statistical population of the research who were selected purposefully. The method of collecting information (theoretical and background) was library and the method of collecting field information was through structured interviews. In order to identify the dimensions, components and subsets or indicators of the model, theoretical foundations, background and scientific documents and documents related to the field of evaluation in the organizational dimension and the upstream documents of the university in the form of library and study. The documents were analyzed with deductive and inductive logic and the primary research model was extracted from them. A researcher-made structured interview tool was used to collect data. This tool was approved by 8 experts. To analyze the data and modify and complete the initial model, the interview data was analyzed through the binomial test and based on the findings of this test and after removing the unconfirmed items. it placed. 15 dimensions, 62 components and 121 sub-components or indicators were confirmed as the evaluation model of military organizational university at a significance level of 0.05.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • component
  • sub component
  • index
  • evaluation

Smiley face