ارزیابی فعالیت‌های دوره تربیتی-مهارتی رزم در کویر در نبرد ناهمتراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه افسری امام علی (ع)

چکیده

یکی از بهبود ارتقای ظرفیت‌های سرمایه‌های انسانی سازمان‌ها، ارائه آموزش‌های تئوری و مهارتی مطلوب‌تر و اثربخش‌تر است. هدف این پژوهش، ارزیابی دوره تربیتی-مهارتی رزم در کویر در نبرد ناهمتراز، در یک مرکز آموزش نظامی و بهبود عملکرداست. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی، از حیث زمان، مقطعی و از حیث روش، توصیفی-پیمایشی و موردی است. جامعه آماری موردبررسی مشتمل بر چهار دسته از ذی‌نفعان اصلی دوره مهارت‌ورزی رزم در کویر یک مرکز آموزشی است که در این پژوهش از میان تعداد 482 نفر، 232 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی-طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق از چهار نوع  پرسشنامه تخصصی محقق‌ساخته استفاده شد که روایی آنها بوسیله روایی محتوا و سازه، و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و مدل‌سازی معادلات ساختاری با بهره‌مندی از نرم‌افزار LISREL، تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به وسیله سنجه‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون‌های t استودنت تک‌گروهی و فریدمن) با بهره‌مندی از نرم‌افزار SPSS، انجام گردید. نتایج نشان داد «مطلوبیت کلّی دوره تربیتی-مهارتی رزم در کویر» مرکز آموزشی موردمطالعه (با میانگین و انحراف‌معیار ) در وضعیت «نسبتاً مطلوبی» قرار دارد. همچنین رتبه‌بندی فعالیت‌های چهار‌گانه عملکردی دوره نشان داد «فعالیت‌های آموزشی-تخصصی دوره» (با میانگین و انحراف‌معیار ) دارای بالاترین رتبه و وضعیت «مطلوب» (بر اساس الگوی استاندارد مطلوبیت) و «فعالیت‌های آماد و لجستیکی دوره» (با میانگین و انحراف‌معیار ) دارای پایین‌ترین رتبه و وضعیت «نسبتاً مطلوب» در مقایسه با سایر فعالیت‌های دوره قرار دارد. بمنظور ارتقای کیفی هرچه بیشتر مطلوبیت دوره تربیتی-مهارتی رزم در کویر، مرکز آموزش موردمطالعه در گام نخست می‌بایستی تمرکز خود را بر روی ارتقای وضعیت فعالیت‌ها و سنجه‌های ارزیابی با نتیجه «نسبتاً مطلوب» متمرکز نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the activities of training-skill training course in the desert in unbalanced battle and providing improvement solutions

نویسنده [English]

  • mohammad abbasian
Imama Ali Academy
چکیده [English]

One of the ways to improve the human capital capacities of organizations is to provide better and more effective theoretical and skill training. The purpose of this research is to evaluate the educational-skill training course in the desert in unequal combat, in a military training center and to improve performance. The current research is applied in terms of purpose, cross-sectional in terms of time, and descriptive-survey and case in terms of method. The statistical population under investigation consists of four categories of main beneficiaries of the martial arts training course in the desert of an educational center, and in this research, 232 people were selected by stratified random sampling among 482 people. Four types of specialized researcher-made questionnaires were used to collect detailed information, and their validity was confirmed by content and construct validity, and their reliability was confirmed by using Cronbach's alpha coefficient and structural equation modeling with the benefit of LISREL software. Data analysis was done by descriptive and inferential statistical measures (one-group Student's t-test and Friedman) using SPSS software. The results showed that the "overall desirability of the education-skill training course in the desert" of the studied training center (with a mean and standard deviation of 3.46±0.74) is in a "relatively favorable" situation. Also, the ranking of the four functional activities of the course showed that "educational-specialized activities of the course" (with a mean and standard deviation of 3.73 ± 0.84) have the highest rank and status of "desirable" (based on the standard model of desirability) and "preparedness and logistic activities of the course" (with an average and the standard deviation of 0.99±2.81) has the lowest rank and "relatively favorable" status compared to other activities of the course. In order to improve the quality as much as possible of the desirability of the training-skill training course in the desert, the training center under study should, in the first step, focus on improving the status of activities and evaluation criteria with a "relatively favorable" result.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • desirability
  • educational activities
  • desert war camp

Smiley face

پناهی، علی. (1398). بررسی میزان تأثیر تهدیدات الکترونیکی نیروهای خودی بر فرآیند تصمیم‌گیری عملیات جنگال در نبرد ناهمتراز. علوم و فنون نظامی. 15(50): 107-133.
ترکمان، طاهره. و نوروزی، علیرضا. (1396). بررسی وضعیت سنجه‌های دانشگاه کارآفرین بر مبنای مدل گیب 2012 در دانشگاه تهران، رهیافت. 27(65): 147-131.
حسن‌پور، حمید. و رضالو، رضا. (1398). اولویت‌بندی عوامل نرم‌افزاری توان رزمی در جنگ‌های غیرخطی (رزم زمینی)، علوم و فنون نظامی. 15(47): 51-29.
خطیبی‌عقدا، عمیدالدین.، سبحانی، وحید.، عرب‌زاده، احسان.، عشقی‌صابر، محمدعلی.، حسینی، سیدمرتضی.، دیواندری، حسن. و سالاری، محمدمهدی. (1397). ارزیابی آزمون عملکرد مطلوب نظامی در دانشجویان نظامی یک مرکز آموزشی، طب نظامی. 20(2): 188-181.
خیرگو، منصور.، نوربخش، ایمان. و محمدی، عبدالرضا. (1395). ارزیابی و اولویت‌بندی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر الگوی سروکوآل با بهره‌گیری از رویکرد ترکیبی AHP-VIKOR، مدیریت نظامی. 16(61): 134-113.
رشیدزاده، فتح‌اله. (1391). ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه افسری، فصلنامه مدیریت نظامی. 12(45): 42-11.
روحانی، علیرضا. و بهرامی حمید. (1400). ارزیابی دانشجویان دوره کارشناسی یک دانشگاه نظامی از اجرای برنامه آموزشی تابستانه، پژوهش‌های مدیریت و فرماندهی نظامی. 15(49): 98-69.
زمانیان، علیرضا.، چاوشان، محمد. و معتمدی، محمد. (1395). ارزیابی محتوای دوره‌های آموزشی برگزار شده در مراکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در سال ٩٤، شـباک. 12(19): 38-15.
شیخ، محمدرضا، (1397). جنگ ناهمتراز، چاپ اول، تهران، نشر دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا.
شیرمحمدی، جواد.، عباسیان، محمد. و هادی‌نژاد، فرهاد. (1398). ارزیابی شایستگی‌های دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی، مدیریت نظامی. 19(75)؛ 1-32.
عباسیان، محمد. (1401). ارزیابی مطلوبیت فعالیت‌های دانشجویان در کلاس‌های آموزشی، آموزش علوم دریایی. 9(2): 74-57.
علاماتی، غلامرضا،. بلخی، محمد.، امینی، مصطفی. و محمدی، علی. (1399). تأثیر تاکتیک‌ها و تجهیزات در برگزاری مناسب اردوی رزمی کویر در شرایط نبرد ناهمگون، پژوهش‌های علوم نظامی. 1(1): 72-51.
لطفی، احمد.، حنفی، علی. و عباس‌زاده، ناصر. (1395). مکان‌یابی نقاط بهینه برای اردوگاه‌های دانشگاه افسری با استفاده از روش تلفیقی GIS و مدل برنامه‌ریزی خطی، مدیریت نظامی. 16(62): 46-23.
موسوی، سیدعلیرضا.، الوانی جمال‌الدین. و قاسمی‌پناه، میترا. (1400). تعیین رابطه بین سازگاری هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با تاب‌آوری در پرستاران نظامی، طب دریا. ۳(۱): 45-39.
نصیرپور، غلامرضا. و شاملو، رضا. (1398). ارتقاء توان رزمی گردان‌های زمین به هوای قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، علوم و فنون نظامی. 15(50): 106-87.
هادی‌نژاد، فرهاد.، احمدی، محمد. و قاسمی، مهدی. (1395). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد دانشجویان با رویکرد بازخورد 360 درجه، فصلنامه مدیریت نظامی. 16(63): 1-33.
Mudie, K. L., Boynton, A. C., Karakolis, T., O’Donovan, M. P., Kanagaki, G. B., Crowell, H. P., & Billing, D. C. (2018). Consensus paper on testing and evaluation of military exoskeletons for the dismounted combatant. Journal of science and medicine in sport, 21(11), 1154-1161.
Greer, J. (2018). Training: The foundation for success in combat. Heritage Foundation, 4.
Touš, M., Máša, V., & Vondra, M. (2021). Energy and water savings in military base camps. Energy Systems, 12(2), 545-562.
Steele, R. (2019). Army Reserve Officer Training Summer Camp: Examining the Relationship between Leader Development Activities and Leadership Evaluations, PhD Thesis, Auburn, Alabama, 1-118.