شناسایی مولفه های قراردادهای روان شناختی در سازمان های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانmajid63mo@gmail.com

2 استادیار مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسؤل)m.peykani@khuisf.ac.ir

3 استادیار جامعه شناسی فرهنگی، گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانs.faeghi@khuisf.ac.ir

چکیده

قرارداد‌های روان شناختی در ذهن افراد شکل‌گرفته و رضایت یا عدم‌رضایت افراد از آنها در رفتار و نگرش‌شان تبلور‌یافته و منجربه بروز رفتار و اقداماتی می‌شود که برای سازمان ارزش‌آفرین‌اند، بنابراین تقویت این قراردادها در سازمان اهمیت بیشتری می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های قراردادهای روان‌شناختی در سازمان‌های نظامی انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع کمی به روش توصیفی- پیمایشی و نمونه‌گیری پژوهش، طبقه‌ای در دسترس است. با توجه به جدول مورگان ازطریق پرسش‌نامه 39 گویه‌ای با جمع‌آوری داده‌ها از 400 نفر از کارکنان و فرماندهان و مدیران در سازمان‌های‌نظامی اعم‌از ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع، ابعاد و مولفه‌های قراردادهای روان‌شناختی در سازمان‌های نظامی با استفاده از مدل معادلات ساختاری کوواریانس محور استخراج گردید. برای تعیین روایی پرسش‌نامه از روش‌های روایی محتوا، روایی صوری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. درنتیجه مدلی با 13 مولفه در بعد انتظارات فرد از سازمان و 7 مولفه در بعد انتظارات سازمان از فرد درراستای تقویت قراردادهای روانشناختی و همچنین 10 مولفه در بعد انتظارات فرد از سازمان و 9 مولفه در بعد انتظارات سازمان از فرد در راستای نقض قراردادهای روانشناختی ارائه گردید. درمجموع یافته‌ها بیانگر آن است که توجه فرماندهان به وضعیت نیروها در ابعاد مختلف، رفتار و عملکرد فرماندهان و معنویت در تقویت قراردادهای روانشناختی و عدم رعایت اخلاق و عمل به تعهدات، رفتار نامناسب فرماندهان در برخورد با نیروها و توجه‌نکردن به مشکلاتشان و وجود مدیریت برداشت همراه با بی‌نظمی و نبود تعهد اخلاقی در نیروها و افزایش دغدغه‌های مالی درنقض قراردادهای روان‌شناختی موثر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the components of psychological contracts in military organizations

نویسندگان [English]

  • majid ostadi 1
  • MehrabanHadi Peykani 2
  • sahar faeghi 3
1 Ph.D. student of public management, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran majid63mo@gmail.com
2 Assistant Professor of public management, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran (Corresponding Author) m.peykani@khuisf.ac.ir
3 Assistant Professor of Cultural Sociology, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran s.faeghi@khuisf.ac.ir
چکیده [English]

Psychological contracts are formed in people's minds and satisfaction or lack of satisfaction with them crystallizes in people's behavior and attitude and leads to actions that create value for the organization.The current research was conducted with the aim of identifying the components of psychological contracts in military organizations.The research method is quantitative, descriptive-survey and stratified sampling. According to the Morgan table, through a 39-item questionnaire by collecting data from 400 employees and commanders and managers in military organizations(Army, IRGC, Faraja and Ministry of Defense), the components of psychological contracts in military organizations using the structural equation model The axis covariance was extracted. Content and face validity methods and confirmatory factor analysis were used to determine the validity of the questionnaire. As a result, a model with 13 components in the dimension of the individual's expectations from the organization and7components in the dimension of the organization's expectations from the individual in order to strengthen psychological contracts, as well as 10 components in the dimension of the individual's expectations from the organization and 9 components in the dimension of the organization's expectations from the individual in order to violate psychological contracts, was presented. Based on the findings, commanders' attention to the condition of troops, commanders' performance and spirituality in strengthening contracts and non-compliance with ethics and obligations, inappropriate behavior in dealing with troops and not paying attention to their problems, and the existence of perception management, lack of moral commitment in troops and increasing concern Financials are effective in violating psychological contracts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Component
  • psychological contracts
  • military organization