راهبردهای مطلوب در بازاریابی و فروش محصولات نظامی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران

2 دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران

چکیده

از آنجایی که شیوه‌ها و ابزار‌های نظامی مداوم در حال پیشرفت و نوآوری می‌باشند، بنابراین بازاریابی مناسب برای تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین نظامی اهمیت می‌یابد که هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی این راهبردها برای فروش محصولات نظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. برای این کار ابتدا با استفاده از روش داده بنیاد و مصاحبه با 21 نفر از خبرگان صنعت نظامی و دفاعی کشور که هدفمند انتخاب شدند، ابعاد مولفه‌ها و شاخص‌‌های مؤثر بر راهبردهای بازاریابی استخراج و سپس با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته و تکنیک دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت 23 راهبرد اساسی با توجه به ابعاد ماتریس SWOT شناسایی شدند که تعداد 12 راهبرد مربوط به بعد قدرت، 6 راهبرد مربوط به فرصت‌ها، 3 راهبرد مربوط به تهدیدات و 2 راهبرد نیز در بعد نقاط ضعف قرار گرفتند. بیشترین و پراهمیت ترین راهبردهایی که در این پژوهش شناسایی شدند در بعد نقاط قوت قرار دارند بنابراین جمهوری اسلامی ایران نخست باید به ارتقا و افزایش نقاط قوت خود در تولید محصولات نظامی توجه کند. در مراحل بعدی به ترتیب استفاده از فرصت‌ها، رویارویی با تهدیدات و در نهایت رفع نقاط ضعف اهمیت ویژه دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Optimal strategies in the market and sale of military products of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Amin Bakhtiari 1
  • Sajad Naeemvafa 2
1 Department of Mangment, Kharazmi University, Tehran,Iran
2 Department of Mangment, University of Azad, Tehran,Iran
چکیده [English]

Since the military methods and tools are constantly progressing and innovating, therefore, appropriate marketing for new military technologies and technologies becomes important, and the main goal of this research is to identify these strategies for selling the military products of the Islamic Republic of Iran. For this purpose, first, by using the foundation data method and interviewing 21 people from the country's military and defense industry experts who were purposefully selected, the dimensions of the components and indicators affecting marketing strategies were extracted, and then by using a semi-structured questionnaire and the fuzzy Delphi technique. were analyzed. Finally, 23 basic strategies were identified according to the dimensions of the SWOT matrix, of which 12 strategies were related to the strength dimension, 6 strategies were related to opportunities, 3 strategies were related to threats, and 2 strategies were placed in the weakness dimension. The most and most important strategies that were identified in this research are in the strengths dimension, so the Islamic Republic of Iran should first pay attention to improving and increasing its strengths in the production of military products. In the next stages, using the opportunities, facing the threats and finally eliminating the weaknesses are particularly important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing strategies
  • military products
  • foundational data approach
  • fuzzy Delphi technique