طراحـی مدل ارزیابی خط مشـی های حفظ و نگهداشت دانشـگران در سازمان های وابسته به (ودجا)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

2 دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.ایران

چکیده

توجه به موضوع ارزیابی خط مشیها،درهمه حوزه ها نشان از اهمیت آن در نیم قرن گذشته بوده و کاربرد بیشتر آن در سازمانها گواه بر آن می باشد.هدف پژوهش،طراحی مدل ارزیابی خط مشیهای حفط دانشگران درودجا می باشد.این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه ای و ازمنظر روش،آمیخته اکتشافی است.جامعه آماری دربخش کیفی؛22 نفر ازخبرگان در سازمانهای ودجا و نمونه گیری آن به روش قضاوتی هدفمندو در بخش کمی؛ 400 نفر از مدیران ستادی وکارشناسان می باشدکه 196نفر نمونه با روش مورگان انتخاب شدند.گردآوری داده ها به روشهای میدانی و کتابخانه ای است.دربخش کیفی برای شناسایی مضامین،از روش تحلیل تم و دربخش کمی ازآمار توصیفی و استنباطی و برای تحلیل داده ها از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و...استفاده شده است.گردآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته طبق شاخصهای مدل بوده که روایی با اعتبار محتوا و پایایی با آلفای کرونباخ بالای 977/0تائید گردیدطبق نتایج،مضامین فراگیرشامل13مضمون؛فراگرد،محتوا و پیامدهای سیاسی،،تسلسلی و...می باشند.مدل نشان داد وجودهمه ابعادفراگیردرارزیابی خط مشیهای حفظ دانشگران ضروری است که بابرخی ازتحقیقات داخلی و خارجی همخوانی دارد.محوریت ابعادمختلف مدل،راهکاری را برای سایر سازمانهای نظامی و..درپرداختن به مقوله ارزیابی وهمچنین فرصتی برای مدیران فراهم می کند تاباشناسایی ابعادمختلف مدل ،آنرادربرنامه های سازمانی خودبکار بگیرند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for evaluating student retention policies in organizations affiliated with the Ministry of Defense and Support of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran (VeDja)

نویسندگان [English]

  • MOHSEN BIGDELI 1
  • ahmad vedadi 2
  • Vajhollah Ghorbanizadeh 3
1 PhD student in public administration, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 teacherAssociate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Central Tehran, Islamic Azad University, Visiting Professor, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Attention to the issue of policy evaluation in all fields has shown its importance in the past half century,and its greater use in organizations is evidence of this.The aim of the research is to design a model for evaluating policies for the preservation of scholars in the world.This research is developmental in terms of purpose and exploratory in terms of method.The statistical population in the qualitative section is22experts in organizations in the world, and its sampling was done using a purposeful judgmental method, and in the quantitative section;There are400staff managers and experts,196of whom were selected by the Morgan method.Data collection is done by field and library methods.In the qualitative part, the theme analysis method was used to identify themes, and in the quantitative part, descriptive and inferential statistics were used, and confirmatory factor analysis methods were used to analyze data.Data collection was done with a researcher-made questionnaire according to the model indicators, which confirmed validity with content validity and reliability with Cronbach's alpha above0.977.According to the results, the comprehensive themes include13 themes; process, content and political consequences, sequential, etc.The model showed that the existence of all dimensions of the model is essential for evaluating the policies of retaining scientists, which is consistent with some domestic and foreign research.The focus on the different dimensions of the model provides a solution for other military organizations and others in dealing with the issue of evaluation, and also provides an opportunity for managers to identify different dimensions.model, use it in their organizational programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy evaluation
  • retention
  • knowledge workers
  • VeDja