طراحی الگوی توسعه مشارکت اعضای هیأت‌علمی در اداره دانشگاه‌های نیروهای مسلح

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.

2 دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام. ، گروه علوم تربیتی،دانشکده فرهنگی و تولید قدرت نرم، تهران، ایران.

3 استاد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نشان دهد توسعه مشارکت اعضای هیئت‌علمی در اداره دانشگاه‌های نیروهای مسلح از چه ابعاد، مؤلفه و شاخص‌هایی برخوردار است و چگونه می‌توان روابط میان هریک از اجزاء آن‌ها را مشخص کرد. پژوهش حاضر ازنظر هدف توسعه‌ای و ازنظر روش جزء تحقیقات کاربردی است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شامل ‌خبرگان علمی در حوزه رهبری و مدیریت و مدیران، رؤسا و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح است. در این پژوهش با سه گروه در قالب اعضای هیئت‌علمی تحت پوشش دانشگاه‌های نیروهای مسلح (5 نفر)، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (9 نفر) و خبرگان علمی (2) در حوزه مدیریت و رهبری دانشگاه‌ها مصاحبه صورت گرفت حجم نمونه شامل 24 نفر از اعضای هیئت‌علمی و خبرگان علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام شد و روش گردآوری داده‌ها نیز با استفاده از مصاحبه ساختاریافته بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که مشارکت اعضای هیئت‌علمی در اداره دانشگاه‌ها در سه دسته عوامل سازمانی، عوامل فردی و عوامل محیطی قرار می‌گیرد. مؤلفه‌هایی مانند استقلال و مسئولیت شغلی، انگیزه فردی، عوامل مالی و اقتصادی، سن اعضای هیئت‌علمی، خودباوری و اعتمادبه‌نفس در حیطه عوامل فردی؛ قوانین و مقررات، سبک رهبری، فرهنگ و تعلق سازمانی در حیطه عوامل سازمانی و زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی، محیط سیاسی و محیط اجتماعی در حیطه عوامل محیطی قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for developing faculty participation in management and leadership Armed Forces Universities

نویسندگان [English]

  • Saeed Akbaritabar 1
  • Gholamhosain Rezayat 2
  • Abas Abaspour 3
1 PhD student in Higher Education Management, Allameh Tabatabaei University, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Educational Management, Imam Hussein (PBUH) Comprehensive University, Department of Educational Sciences, Faculty of Culture and Soft Power Production, Tehran, Iran.
3 Professor of Educational Management, Allameh Tabatabaei University, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The main goal of the research is to show what dimensions, components, and indicators the development of faculty members' participation in the management and leadership of armed forces universities has and how the relationships between each of their components can be determined. The present research is a developmental research in terms of its purpose and an applied research in terms of its method. The statistical population of the research includes scientific experts in the field of leadership and management and managers, deans, and faculty members of armed forces universities. The sample size included 24 faculty members and scientific experts of armed forces universities. The sampling method was purposeful and the data collection method was also structured by using a structured interview. The research findings indicated that the participation of faculty members in the management and leadership of universities falls into three categories of organizational factors, individual factors, and environmental factors. Components such as independence and job responsibility, individual motivation, financial and economic factors, age of faculty members, self-belief, and self-confidence in the area of ​​individual factors; Laws and regulations, leadership style, organizational culture and belonging fall under organizational factors, and social and cultural infrastructure, political environment, and social environment fall under environmental factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participation
  • Faculty Members
  • Management and Leadership
  • Armed Forces University
جهانیان،رمضان(1392) توسعه مشارکت دانشجویان در دانشگاه. آینده‌پژوهشی مدیریت. ۱(۲۱) ص 1387-1377. بازیابی شده در مهر 1398.
فتحی واجارگاه، کورش؛ مهمویی، حسین . (1388). بررسی نقش عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه‌ریزی درسی ‌ دانشگاهی. فصلنامه نظام آموزش عالی ایران، 1(۱) صص۱۶۵-۱۳۹ .
محمدزاده، شهرام؛ دهکردی، اسماعیل(1402)، " عوامل موثر بر تمایل اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ارومیه نسبت به مشارکت در فعالیت های ترویجی"، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 14، شماره 60، ص (11-32).
زره‌ساز، محمد؛ رجبی، عباس(1402)، بررسی عوامل اثرگذار بر تقویت مشارکت اعضای هیئت‌علمی برای فعالیت‌های داوطلبانه در انجمن کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ایران، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. انتشارات کتابخانه آستان قدس رضوی، دوره 25، شماره 4،صص،48-31.
عمانی، احمدرضا. (1390). تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت‌علمی کشاورزی در فعالیت‌های علمی - پژوهشی و بررسی موانع موجود. مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی،دوره دوم ، شماره (14).
حمیدی، یدالله؛ حسینی، محمدحامد،؛ بابامیری،محمد؛ محمدفام، ایرج؛ تاپاک، لیلی(1401)،" مشارکت اعضاء هیئت‌علمی در تصمیم‌گیری‌های‌ مدیریتی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان "پژوهش در آموزش پزشکی،دوره 14، شماره 4.
جهانی‌فرد، الهام؛حسن‌زاده کرمانشاهی،محمدصالح؛شریفی‌فرد، منا؛مراغی، الهام؛ رجایی، الهام(1400)، "رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت علمی در آموزش الکترونیکی قبل از بحران کووید-19در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز" مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، دوره 12، شماره 4.ص(1126-1138).
والایی شریف، حمید. (1396). ‌ ارائه مدلی برای توسعه مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 12(48)، صص 38- 23.
فرجی ده سرخی، حاتم؛ هوشی سادات، سید علیرضا؛ محمدآبادی، معصومه؛ باستانی پور مقدم، مهشید. (1398). موانع مشارکت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان در دوره‌های بالندگی حرفه‌ای. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8 (21) صص 63-42.
 
Philip Nyden (2020). Academic Incentives for Academic faculty participation in Community-based Participatory Research. Participation in Journal of General Internal Medicine volume 18 (7) pp 576–585.
Killen, C., & Chatterton, P. (2015). Developing successful student staff partnerships. Jisc Change Agents Network. Available at: https://www. jisc. ac. uk/full-guide/developing-successful-studentstaff- partnerships (Accessed: 11 April 2016).
Zohair Al-Zo'bi  AND Omar Bataineh.(2018).Extent of Participation by Faculty Members of Educational Sciences Colleges in the Jordanian Universities in Decision Making and Its Relationship with Job Satisfaction ‌European. Journal of Contemporary Education. 7(4).
Mansour A. Al-miman.(2018). Shared governance: Determining faculty members’ current level of participation in institutional decision making in Shaqra University and Tvtc .‌ International Journal of Educational Administration and Policy Studies.‌ 10(10):135-147 .
Rose Ngarer (2024). The Role of Heads of Departments (HODs) in University Management: Leadership and Accountability in Academic Success. Greener Journal of Social Sciences, vol. 14, no. 2, pp. 203-211, 2024.
Tien Dao Ngoc (2023)Academic Staffs' Participation in University Governance Towards Autonomy: Practice at Two University Models in Vietnam. Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 23(6).
Trish Nuyten (2022). Changing the Course of Faculty Engagement in Academic Governance: Reconcilation through Education. The Dissertation in Practice at Western University
Zohair Al-Zo'bi  AND Omar Bataineh.(2018).Extent of Participation by Faculty Members of Educational Sciences Colleges in the Jordanian Universities in Decision Making and Its Relationship with Job Satisfaction ‌European. Journal of Contemporary Education. 7(4).
Mansour A. Al-miman.(2018). Shared governance: Determining faculty members’ current level of participation in institutional decision making in Shaqra University and Tvtc .‌ International Journal of Educational Administration and Policy Studies.‌ 10(10):135-147 .
Philip Nyden.(2020). Academic Incentives for Faculty Participation in Community-based Participatory Research Journal of General Internal Medicine volume 18 (7) pp 576–585.