طراحی الگوی توسعه مشارکت اعضای هیأت‌علمی در مدیریت و رهبری دانشگاه‌های نیروهای مسلح

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. گروه مدیریت آموزشی. شهر تهران. کشور ایران

2 دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام. دانشکده فرهنگی و تولید قدرت نرم. گروه علوم تربیتی. تهران. ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش این است که نشان دهد توسعه مشارکت اعضای هیئت‌علمی در مدیریت و رهبری دانشگاه‌های نیروهای مسلح از چه ابعاد، مؤلفه و شاخص‌هایی برخوردار است و چگونه می‌توان روابط میان هریک از اجزاء آن‌ها را مشخص کرد. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای و از نظر روش جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل ‌خبرگان علمی در حوزه رهبری و مدیریت و مدیران، رؤسا و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح هستند. حجم نمونه شامل 24 نفر از اعضای هیئت‌علمی و خبرگان علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح بود. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام شد و روش گردآوری داده‌ها نیز با استفاده از مصاحبه سساختاریافته بود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که مشارکت اعضای هیئت‌علمی در مدیریت و رهبری دانشگاه‌ها در سه دسته عوامل سازمانی، عوامل فردی و عوامل محیطی قرار می‌گیرد. مؤلفه‌هایی مانند استقلال و مسئولیت شغلی، انگیزه فردی، عوامل مالی و اقتصادی، سن اعضای هیئت‌علمی، خود باوری و اعتماد به نفس در حیطه عوامل فردی؛ قوانین و مقررات، سبک رهبری، فرهنگ و تعلق سازمانی در حیطه عوامل سازمانی و زیر ساخت‌های اجتماعی و فرهنگی، محیط سیاسی و محیط اجتماعی در حیطه عوامل محیطی قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for developing faculty participation in management and leadership Armed Forces Universities

نویسندگان [English]

  • saeed Akbaritabar 1
  • abas abas pour 1
  • gholamhosain rezayat 2
1 Allameh Tabatabaei University. Faculty of Educational Sciences and Psychology. Department of Educational Management. Tehran. Iran
2 Imam Hussein (AS) Comprehensive University. Faculty of Culture and Soft Power Production. Department of Educational Sciences. Tehran. Iran
چکیده [English]

The main goal of the research is to show what dimensions, components, and indicators the development of faculty members' participation in the management and leadership of armed forces universities has and how the relationships between each of their components can be determined. The present research is a developmental research in terms of its purpose and an applied research in terms of its method. The statistical population of the research includes scientific experts in the field of leadership and management and managers, deans, and faculty members of armed forces universities. The sample size included 24 faculty members and scientific experts of armed forces universities. The sampling method was purposeful and the data collection method was also structured by using a structured interview. The research findings indicated that the participation of faculty members in the management and leadership of universities falls into three categories of organizational factors, individual factors, and environmental factors. Components such as independence and job responsibility, individual motivation, financial and economic factors, age of faculty members, self-belief, and self-confidence in the area of individual factors; Laws and regulations, leadership style, organizational culture and belonging fall under organizational factors, and social and cultural infrastructure, political environment, and social environment fall under environmental factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participation
  • Faculty Members
  • Management and Leadership
  • Armed Forces University