چارچوب نظام مدیریت عملکرد فرماندهان و مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه تحوّل و تعالی سازمانی و نظامات نهادی، دانشکده و پژوهشکدۀ مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت سرمایۀ انسانی، دانشکده و پژوهشکدۀ مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران .

3 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت سرمایۀ انسانی، دانشکده و پژوهشکدۀ مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

نظام مدیریت عملکرد فرماندهان و مدیران یک فرآیند سامانمند و مداوم است که باهدف بهبود عملکرد کلی سازمان از طریق توسعه و بهینه‌سازی عملکرد فرماندهان و مدیران طراحی‌شده است. این نظام شامل چرخه‌ای از هدف‌گذاری، ارزیابی پیوسته، بازخور و توسعه فرماندهان و مدیران می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اهداف استراتژیک سازمان با دستاوردهای فردی هماهنگ هستند. شواهد تجربی و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در نتایج به‌دست‌آمده‌‌ از الگوهای مورداستفاده در مدیریت عملکرد، برخی از جنبه‌های نظام مذکور مغفول مانده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی الگوی نظام مدیریت عملکرد فرماندهان و مدیران است تا بتواند با در نظر گرفتن جوانب مختلف سازمان، عملکرد فرماندهان و مدیران را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق مورداستفاده، روش فراترکیب هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو(2007) می‌باشد که با مطالعه مقالات علمی ‌-‌ پژوهشی مرتبط حوزه مدیریت عملکرد از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر، تحلیل و بررسی مقالات منتخب، سازمان‌دهی و دسته‌بندی ابعاد و مؤلفه‌های استخراج‌شده و نهایی سازی الگو با استفاده از تکنیک دلفی انجام‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد الگوی مدیریت عملکرد فرماندهان و مدیران دارای 7 بُعد و 29 مؤلفه است. ابعاد احصاء شده‌ در این پژوهش عبارت‌اند از: ورودی‌های سیستم مدیریت عملکرد، فرایند مدیریت عملکرد، خروجی‌های سیستم مدیریت عملکرد، آثار و پیامدها، بازخور سیستمی، محیط نزدیک (سازمان)، محیط دور (جامعه).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Framework for the performance management system of commanders and managers

نویسندگان [English]

  • Sasan Zare 1
  • Mahdi Safian 2
  • Masoud Alihoseini 3
1 Assistant Professor, Department of Organizational Transformation and Excellence and Institutional Systems, Faculty and Research Institute of Management and Strategic Planning, Imam Hussein University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Human Capital Management, Faculty and Research Institute of Management and Strategic Planning, Imam Hossein (AS) University, Tehran, Iran.
3 . Corresponding author: PhD student in Public Administration, Human Resource Management, Human Capital Management Department, Faculty and Research Institute of Management and Strategic Planning, Imam Hossein (AS) University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The performance management system for commanders and managers is a systematic and continuous process designed to improve the overall performance of the organization by developing and optimizing the performance of commanders and managers. This system includes a cycle of goal setting, continuous evaluation, feedback, and development of commanders and managers to ensure that the strategic goals of the organization are aligned with individual achievements. Empirical evidence and scientific studies show that some aspects of the aforementioned system have been neglected in the results obtained from the models used in performance management. The purpose of the present study is to identify the model of the performance management system for commanders and managers so that it can measure and evaluate the performance of commanders and managers by considering various aspects of the organization. The present study is of an applied type and the research method used is the seven-step meta-synthesis method of Sandelowski and Barroso (2007), which was carried out by studying relevant scientific-research articles in the field of performance management from reliable databases, analyzing and reviewing selected articles, organizing and categorizing the extracted dimensions and components, and finalizing the model using the Delphi technique. The research findings show that the performance management model of commanders and managers has 7 dimensions and 29 components. The dimensions analyzed in this study are: performance management system inputs, performance management process, performance management system outputs, effects and consequences, systemic feedback, close environment (organization), and distant environment (society).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance management system
  • commanders and managers
  • meta-composition
قرآن کریم
نهج البلاغه
ابوالعلایی، بهزاد، (1398). مدیریت عملکرد، تهران‌: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ایمانی، حسین (1403). نظام مدیریت عملکرد کارکنان به مثابه ابزاری برای پیشگیری از فساد اداری، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، 15 (1): 61-36
باقری، محمدحسن؛ رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. (1400). شاخص‌های ویژگی‌های فردی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال نوزدهم، شماره 83: 111- 134
بذرکار، اردشیر (1402). شناسایی و اولویت‌بندی شایستگی‌های کلیدی مدیران در افزایش اثربخشی مدیریت عملکرد کارکنان، نشریه پژوهش های نوین در مدیریت عملکرد، دوره 2، شماره 1، خرداد: 78-70
رضایت، غلامحسین؛ نیرومند، حیدرعلی. (1399)، الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های نظامی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هجدهم، شماره 82:  289- 312
رضائیان، علی؛ گنجعلی، اسداله‌(1390). "مدیریت عملکرد‌: چیستی، چرایی و چگونگی"، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
رفیع زاده بقرآبادی، علاءالدین‌(1387). مدیریت عملکرد دستگاه‌های اجرایی. چاپ سوّم. تهران‌: انتشارات فرمنش.
زارع، سیدمحسن؛ شائمی‌برزکی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل؛ ابزری، مهدی. (1397). بررسی ابعاد اقتضایی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی با رویکرد معماری منابع انسانی،فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، سال دهم، شماره4 (شماره‌ی پیاپی 34): 75- 100
سرچهانی، زهرا؛ زارع، رحیم؛ قنبری، سیروس و قلتاش، عباس(۱۳۹۷). آسیب‌شناسی نظام ارزیابی عملکرد مدیران مدارس یافته‌های یک پژوهش کیفی، دو فصل نامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه ٦‌(٢): ٢٦٤-284
سعادت، اسفندیار (1375). مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات سمت.
سعادت، اسفندیار‌(1386). مدیریت منابع انسانی. چاپ اوّل، تهران‌: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌(سمت).
سلطانی، محمدرضا؛ طلایی، محمدحسین و صابری مقدم، احمد‌(1397). آسیب‌شناسی نظام ارزیابی شایستگی‌های پاسداری در سپاه. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دهم، شماره 2‌(پیاپی 32): 75-100.
سلطانی، محمدرضا؛ علیانی، موسی. (1396)، مقایسه‌ی تطبیقی و تحلیلی نظام ارزیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگی‌ها در سازمان، فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، سال نهم، شماره1(شماره‌ی پیاپی 27) :157- 182
غنی زاده، عبدالرضا؛ نوری، روح اله؛ حسنپور، اکبر؛ وکیلی، یوسف (1400). آسیب‌شناسی نظام مدیریت عملکرد سازمان‌های بخش دولتی ایران، نشریه مدیریت سازمان های دولتی، دوره 10، شماره 1: 66-47
قائمی، فرشته؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ رستمی، رضا؛ صالحی، کیوان.‌(1399). فراترکیب عوامل مؤثّر در ارزیابی عملکرد مدیران مدارس، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره چهارم: 50- 72
قلی‌پور، آرین (1393). "مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری‌ها و کاربردها)"، چاپ سوم، انتشارات سمت، تهران.
کشته گر، عبدالعلی و شکوهی، جواد(١٣٩٤). تبیین رابطه بین سیستم‌های اطّلاعات منابع انسانی و اثربخشی مدیریت منابع انسانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، ۲۹: ۱۳۱-۱۵۲
محمدی، محمد؛ شریف زاده، فتاح (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد با رویکد توسعه منابع انسانی در بخش دولتی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال چهارم، شماره 15: 159-133
مرادی، مصطفی؛ شهباز مرادی، سعید؛ طلوعی اشلقی، عباس.‌(1396). مدل‌سازی ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از سیستم‌های خبره، دوّماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/مدیریت و پیشرفت، سال هجدهم، شماره 1-47، : 35- 54
میراحمدی، سیدمحمدرضا؛ عطافر، علی و کتابی، سعیده(1401). تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان یک شرکت تولیدی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ٤‌(٢٢): ۲۱۳-٢٣٤
نادرزاده گوارشکی، مریم؛ معقول، علی؛ چرابین، مسلم و زنده دل، احمد(۱۳۹۷). شناسایی عوامل ارزیابی عملکرد سازمانی گروه‌های آموزشی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور، ۶‌(۳): ۲۰
نجفی، تکتم وقلی‌پور، آرین(۱۳۹۵). آسیب‌شناسی سیستم مدیریت عملکرد در شرکت‌های کوچک و متوسّط‌(SMEs) بازار سرمایه ایران(مورد مطالعه‌: تأمین سرمایه امین). نشریه بهبود مدیریت، ١٠‌(٤): ٣٤،١٥٩-۱۷۹
نجفی‌زاده، محمدحسن و زاهدی، سیدمحمد(۱۳۹۵). آسیب‌شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی. مجله مدیریت توسعه و تحوّل، ٢٥: ٦٩-٥٩
نصیری، مریم؛ فیروزآبادی، آمنه؛ سلاجقه، سنجر؛ فاتحی راد؛ نوید (1401). مبانی مدیریت عملکرد کارکنان، همایش: کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، دوره 1.
Aboubichr, B., & Conway, N. (2023). The gaming of performance management systems in British universities. Human relations, 76(4): 602-628.
Agell, N., Ganzewinkel, C. J. V., Sánchez, M., Roselló,L., Prats, F. & Andriessen,P. (2015) “A consensus model for Delphi processes with linguistic terms and its application to chronic pain in neonates definition”, Applied Soft Computing, 35: 942-948.
Campbell, J. L., & Göritz, A. S. (2014). Culture corrupts! A qualitative study of organizational culture in corrupt organizations. Journal of business ethics, 120(3): 291-311.
Chen, M. (2015). Corruption and anti-corruption practices in human resource management in the public sector. Bergen: Chr. Michelsen Institute-U4 Anti-Corruption Resource Centre.
Slatten, T., and Svensson, G., and Svaeri, S.( 2010). Service Quality and Turnover Intentions as Perceived by Employees. Lillehammer University College. Lillehammer. Norway. Emerald Group Publishing Limited. 40:2. 205-221.
Yean, T. F. (2016). Organizational justice: A conceptual discussion. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 219: 798-803.
Yu-Jen Wu, Jiang-Liang Hou. (2010).“An employee performance estimation model for the logistics industry”. science direct.
Armstrong. M.(2006). Performance Management: Key Strategies and Guidelines. London: Kogan Page
Deb, T.(2008). Performance Appraisal and Management: concept, antecendents and implications. NewDelhi: Excel Book.
Dessler,Gary (1988). Personnel management. Englewood cliffs, New jersey, Prentice Hall International, Inc. 4th edition: 53-56.
Loo, Robert(2002), " The Delphi method: a powerful tool for strategic management," Policing, 'An International Journal of Polics Strategies & Management, Vol. 25, No. 4, 762-769;{Online} Available:http://www. Emeraldinsight.com/1363-951x.htm.
Noe , R. A. Hollenbeck, J. R., Gerhurt. B., & Wright, P. M.(2009). Human Resource Management: Gaining Competitive Advantage. New York: Mc GrawHill.