تقویت مدل سازمان یاددهنده در دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران

3 دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران

4 استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران

چکیده

در دنیای امروز با تکیه ‌بر دانش سنتی اداره سازمان‌های مدرن و جدید امکان‌پذیر نیست و نیازمند آموزش مداوم و مستمر در جهت تقویت و انتقال دانش در سازمان است. هدف از این پژوهش ارائه راهکارهای تقویتی مدل سازمان یاددهنده در دانشگاه‌ها می‌باشد که به همین دلیل سعی شده است با استفاده از نظرات مختلف در زمینه سازمان یاددهنده، اقدامی در جهت تقویت مدل سازمان یاددهنده در دانشگاه‌ها شود؛ بنابراین، در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای در خصوص مدل‌های مختلف سازمان یاددهنده و یادگیرنده مصاحبه‌ای با 19 نفر خبرگان دانشگاهی که به روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام گردید. از میان مشارکت‌کنندگان در مصاحبه حدود 37 درصد زن و 63 درصد مرد هستند. بر اساس مصاحبه‌های انجام‌گرفته در زمینه سازمان یاددهنده تعداد 836 گزاره معنادار و پنج مقوله: دیدگاه قابل یاددهی، ایده‌ها، ارزش‌ها، قاطعیت در تصمیم‌گیری و انرژی هیجانی استخراج شد که نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها نشان‌دهنده آثار مثبت مؤلفه‌های یاددهنده در دانشگاه‌ها بوده و بیشترین تأثیر مثبت به ترتیب مربوط به ارزش‌ها، انرژی هیجانی، دیدگاه قابل یاددهی، ایده‌ها و قاطعیت در تصمیم‌گیری می‌باشد که بیشترین تأثیرگذاری مربوط به ارزش‌ها و کمترین تأثیرگذاری مربوط به مؤلفه قاطعیت در تصمیم‌گیری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strengthening the Model of Teaching Organization in Universities

نویسندگان [English]

  • Akbar Mohammadi Kia 1
  • Mohammad Ataei 2
  • Gholamreza Memarzadeh Tehran 3
  • Mahmoud Doroudian 4
1 Ph.D . Candidate, Department of Government Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Administrative Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Ir
3 Associate Professor, Department of Administrative Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

In today's world, relying on traditional knowledge is not possible to manage modern and new organizations and requires continuous training to strengthen and transfer knowledge in the organization. The purpose of this study is to provide strengthening solutions for the teaching organization model in universities. That is why it has tried to strengthen the model of the teaching university by using the views of the Teaching Organization. The teaching organization is a reinforced model of the learning organization. Therefore, in this study, a semi -structural interview was conducted using library studies on the various models of the reminder and learning organization with 19 academic experts selected by targeted judicial sampling. Among the participants in the interview are about 37 percent females and 63 percent males.  According to interviews conducted in the reminder organization, 836 significant propositions and five categories: a teaching perspective, ideas, values, decision -making and emotional energy were extracted, the results of the analysis of the interviews indicate the positive effects of the reminder components in universities and the greatest positive impact. The respectively of values, emotional energy, a teaching perspective, ideas, and decision -making in decision -making, the greatest influence on values and the least impact on the component of decision –making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Organization
  • Learning Organization
  • Knowledge Transfer
  • Learning University

Smiley face

  • منابع فارسی

    • آبادی، فاطمه و حبیب‌زاده، شیوا و مهاجران، بهناز و قلاوندی، حسن،1391،تاثیر ایجاد سازمانهای یاددهنده در آموزش مدیران و رهبران موفق،همایش علوم مدیریت نوین،گرگان
    • پاشوی،قاسم (1393). سازمان یاد دهنده رهیافتی نو در پیش بینی سازمان یاد گیرنده،پایان نامه دکتری،دانشگاه ارومیه
    • شیرطاهری، علی، عباسی، حمیدرضا و زارع، شکوفه،(1399).بررسی عوامل و مؤلفه‌های موثر بر استقرار سازمان‌های یاددهنده،اولین کنفرانس حسابداری و مدیریت.
    • رجایی پور،سعید،جمشیدیان،مهدی؛ مولوی،حسین (1387).سازمان یاد دهنده الگویی برای دانشگاه امروز.
    • رستمی،علی اصغر.(1388)مدیریت دانش و سازمان یاد گیرنده:تحلیلی بر نقش مستند سازی دانش و تجربه. مجله مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 1 شماره 2 ص 18-3..
    • رسته مقدم،آرش. (1384)مطالعه ویژگی های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاد دهنده.مجله دانش مدیریت،شماره 69،صص 101-73
    • زارع،حسین (1387)بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاه های دولتی کشوربر اساس نظریه تیچی به منظور ارائه یک الگوی مناسب، پایان نامه دکتری،دانشگاه اصفهان.
    • زمانی،اصغر.سلطان احمدی،جواد.پاشوی،قاسم (1393).دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه،سازمان یاددهنده و پیش بینی سازمان یادگیرنده،پژوهشی در نظام آموزشی،تهران
    • صوفی، یوسف. حاجیلو،وحید.باقر زاده هوشمندی،کمال. (1394)ضرورت گذر از سازمان های یادگیرنده به سازمان های یاد دهنده، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین الملی مدیریت،نوآوری تولید ملی،تهران 
    • طاووسی، علیرضا و فضل اللهی، سیف اله (1393)رابطه رهبری هوشمند و سازمان یاددهنده در آموزش و پرورش استان قم. اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسالمی واحد علی آباد کتول.
    • فلاحی، محمد باقر (1392)تحلیل میزان حاکمیت مؤلفه های سازمان یاددهنده و سازمان یادگیرنده و رابطه بین آنها در شرکت گاز اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان.
    • مطلبی، حسین، شعبانی، احمد و رجایی پور، سعید (1393)میزان کاربست مؤلفه های سازمان یاددهنده توسط مدیران در کتابخانه های مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس نظریه تیچی. رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال هشتم، شماره یک، شماره پیاپی 17ص138-129
    • نظری،رسول.سعیدیان،نرگس. دهقان منشادی،منصور.(1397). شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های سازمان یاددهنده در دانشگاههای)مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی)، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریایی،پاییز97،شماره 11..
    • نصیری ولیک بنی، فخرالسادات، شعبانی بهار، غالمرضا، گیالنی، مریم و اسکندری، اصغر (1392)بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و هوش فرهنگی با کاربست سازمان یادددهنده در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال نهم، شماره هیجدهم، ص ص128-113
    • موسوی دوست،رضا(1398).تغییر فرهنگ از سازمان یادگیرنده با سازمان یاددهنده .فصلنامه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی سال دوم زمستان 1398 شماره 6
    •  
    • یوسفی فرد، ارسلان و میرآفتاب زاده، سیدمهرداد،1391،سازمان یاد دهنده برتر از سازمان یادگیرنده در تربیت مدیران سازمان ها،اولین همایش ملی مهندسی مدیریت کسب و کار،کرمان.

    منابع خارجی و وبگاه‌های اینترنتی:

    • Senge, P. M. (1994). The fifth discipline: The art and practice of the learning
    • New York: Doubleday.
    • Tichy, Noel M(2003) leadership Beyond vision:http// www,govtech.net/magazine/ sup story.Php.
    • Tichy,Noel,M.(2002).launching cycles of leadership.optimize,august.
    • Tichy,Noel and derose  Christopher.(1996).The pepsi challenge:  Building a leader-Driven  Organization.Training and Development.vol.50 No.5,pp,58-66.