شناسایی و بررسی عوامل افزایش مهارت تیراندازی دانشجویان در یک دانشگاه نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس و پژوهشگر، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)

چکیده

باتوجه‌به اهمیت تیراندازی در دین مبین اسلام و به‌خصوص برای نیروهای نظامی در هر کشوری بالاخص کشور جمهوری اسلامی ایران، می‌توان هدف از این مقاله را شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر افزایش مهارت تیراندازی جهت دانشجویان در یک دانشگاه نظامی عنوان نمود. باتوجه‌به ماهیت موضوع و در مسیر پاسخگویی به سؤال مقاله که عبارت است از «عوامل افزایش مهارت تیراندازی برای دانشجویان یک دانشگاه نظامی چیست؟»، این تحقیق از روش توصیفی و تجربه‌ای به‌منظور بررسی موضوع استفاده شده است. تحقیق، کاربردی ـ پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها نیز به‌شیوه کتابخانه‌ای ـ اسنادی، فیش‌برداری و منابع اینترنتی و به شکل میدانی یعنی توزیع فرم پرسشنامه بوده است. روش تجزیه‌وتحلیل در این مقاله به‌صورت کمی است. شیوه انتخاب جامعه و نمونه آماری براساس راهبرد انجام شده است که در این روش تمامی افراد جامعه آماری مورد مراجعه و پرسش و بررسی قرار می‌گیرند که اطلاعات پرسشنامه‌های این تحقیق به‌صورت تمام‌شمار و به تعداد 22 عدد، بین خبرگان تیراندازی توزیع و پس از جمع‌آوری، وارد نرم افزار آماری spss شد. سپس با استفاده از امکانات نرم‌افزار، نتایج موردنظر استخراج شد و مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. در بررسی و نتیجه‌گیری، هشت عامل تأثیرگذار بر افزایش مهارت تیراندازی به‌ترتیب رتبه میانگین به‌دست آمد که عبارت است از: 1. امکانات و تجهیزات، 2. ویژگی فردی، 3. استادان و مربیان، 4. متون درسی، 5. نوع و کیفیت آموزش‌ها، 6. عوامل روحی، 7. عوامل محیطی، 8. قوای جسمانی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Investigating Effective Factors Increasing Students’ Shooting Skill in a Military University

نویسنده [English]

  • Reza Shahgholian Ghahfarokhi
Instructor and researcher at Imam Hussein University of Officer
چکیده [English]

Due to the importance of shooting in Islam, especially for the military forces of all countries as well as the Islamic Republic of Iran, this research is intended to identify and investigate effective factors which increase students’ shooting skill in a military university. Regarding the subject and the method of answering the research question emphasizing on the factors that increase the skills of shooting of students of a military university, this research follows a descriptive-empirical method for investigation. This research uses applied-survey and documentary-library method as well as note taking and internet resources and field study by distributing questionnaires for data collection. Quantitative method is used for data analysis. Total population sampling method is used for this research. The questionnaire was distributed among 22, shooting experts and all of them were recollected and were analyzed. The results were analyzed by the SPSS software. The results indicated that eight factors influenced the increase of shooting skills which were ranked according to their average as follows: 1) facilities and equipment, 2) individual characteristics, 3) instructors and trainers, 4) textbooks, 5) types of training and their qualities,               6) psychological factors, 7) environmental factors, and 8) physical strength.

کلیدواژه‌ها [English]

  • shooting
  • factors affecting shooting skills
  • shooting principles
  • students
قرآن­کریم.
نهج‌البلاغه (1385)، ترجمه و شرح نهج‌البلاغه گردآورنده سیدرضی، ترجمه محمد دشتی، تهران: مشخصات نشر.
بی‌نام (‌‌بی‌تا). جزوه صنعت شبیه­ساز simulator industry، شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران وزارت دفاع نیروهای مسلح.
پایا، اکبر و همکاران (1393)، جزوه اصول تیراندازی، تهران: کمیته ارتقای تیراندازی، اداره آموزش‌های دفاعی امنیتی.
تمیمی آمدی، عبدالواحدبن­محمد (1393)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمد رحمتی، شهرضا: نشر صبح پیروزی.
جلال‌الدین، سیوطى (بی‌تا)، الدرالمنثور فى تفسیر‌المأثور،. ج 3: 192.
جهانبخش، احمد (1393)، اصول تیراندازی ویژه یگان‎های مردم‌پایه، تهران: انتشارات مرکز باقر‌العلوم.
جوکار، پرویز و جامه­بزرگ، مراد (1393)، اصول و مهارت تیراندازی، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات و فناوری آموزشی نزسا سپاه.
جویس­، بروس؛ کالهون،­ امیای و هاپکینز، دیوید (1385)، الگوهای یادگیری ابزارهایی برای تدریس، ترجمه محمود مهرمحمدی و لطفعلی عابدی، چ دوم. تهران: انتشارات سمت.
حافظ­نیا، محمدرضا (1394)، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
حرّ عاملی، محمدبن­حسن (1403)، وسائل‌الشیعه، ج 13: 348.
رمضانی، مهدی (1389)، فصلنامه دانش جهادی: 23 ـ 43.
شاهقلیان ­قهفرخی، رضا (1396)، بررسی عوامل و راهکارهای عملی افزایش مهارت تیراندازی، تهران: دانشگاه امام حسین(ع).
شیخ­زاده، مصطفی و مهرمحمدی، محمود (1383)، نرم­افزار آموزش ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده‌گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن، فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری آموزشی.
صدری ­افشار، غلامحسین و همکاران (1381)، فرهنگ معاصر فارسی، چ سوم، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
علی‌اکبری ورامینی، سعید و موسائی، علی‌اکبر (1394)، تیراندازی عملیاتی، تهران: معاونت تربیت، آموزش و فرهنگ پاسداری سپاه.
فضائلی، احمد (1379)، تاریخ تحولات شبیه‌سازها، فصلنامه علوم نظامی.
فلسفى، محمدتقى (1368)، الحدیث، روایات تربیتى. ج 2: 136.
قربانی، احمد و جهرمی، امین (1384)، تحلیل طیفی آزمایش‌های پروازی هواپیما به کمک شبیه‌‍سازی پرواز، فصلنامه مکانیک و هوافضا.
کتابچه تیراندازی (1391)، کتابچه مربی‌گری تیراندازی فرماندهان گروهان و گردان دانشجویی. تهران: دانشگاه افسری امام علی(ع).
کشتدار، محمد و موسائی، علی‌اکبر (1394)، نقش فکر و ذهن در تیراندازی، تهران: مرکز باقرالعلوم.
مجلسی، محمدباقر (1403 هـ ق)، بحارالانوار، چ دوم، بیروت: مؤسسة الوفاء.
محدث عاملی، (1403)، تفصیل وسائل‌الشیعة إلى تحصیل مسائل‌الشریعة (وسائل‌الشیعه)، ج19 (کتاب سبق و رمایه):251.
محمدی ­ری­شهری، محمد (1393)، میزان‌الحکمه، چ چهاردهم، ترجمه حمیدرضا شیخی، قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
معینی، مسعود (1387)، اصول و مبانی تیراندازی، تهران: انتشارات و چاپ ارتش.
نجفى خمینى، محمدجواد (1362)، تفسیر آسان، ج 6:151.
نهج‌الفصاحه، (1362)، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات جاویدان.
هرگنهان­بی­آر، السون متیواچ (1376)، مقدمه‌ای بر نظریه­های یادگیری، ترجمه علی­اکبر سیف، تهران: نشر دوران.